Bedrijfswagens zijn een werk-instrument en vergroenen het autopark

©Photo News

Wie met een bedrijfswagen rondrijdt is geen milieubelastende brokkenpiloot, noch de grote oorzaak van files, noch leeft hij op de kap van de maatschappij door ongeoorloofde fiscale voordelen.

Door Thierry van Kan, Michel Van Den Broeck, Freddy Cruyl en Philippe Pirson, respectievelijk de voorzitters van Febiac, Renta, Fleet & Mobility en de afgevaardigd bestuurder van Federauto

Menig werkgever en werknemer heeft zich vast verslikt in zijn koffie bij het lezen van het artikel ‘Moet u zich schamen voor uw bedrijfswagen?’ (De Tijd, 18 januari). Daarin wordt brandhout gemaakt van de bedrijfswagens, de sector die ze verkoopt, de werkgever die ze inzet en de gebruikers die ermee rijden. Niets is minder waar.

Bedrijfswagens en ‘salariswagens’ zijn weliswaar deels een antwoord op de zeer hoge loonkosten in ons land, maar ze zijn doorgaans in de eerste plaats werkinstrumenten. In een enquête die wij enkele jaren geleden lieten uitvoeren, verklaarden slechts drie op de tien gebruikers van een bedrijfswagen dat die vooral een verloning was en slechts in beperkte mate of zelfs niet nodig was voor het uitoefenen van de job. Dat woon-werkverkeer in België als privéverplaatsing wordt beschouwd terwijl dat in sommige andere lidstaten geheel (in Nederland) of gedeeltelijk (50% in Duitsland) een professionele verplaatsing is, laten we nog buiten beschouwing.

En ja, ze zijn wat minder belast dan zuiver brutoloon, maar ze zijn zeker niet fiscaal vrijgesteld of gratis. De 4 miljard euro kosten voor de staat uit het geciteerde internationaal onderzoek van Copenhagen Economics is grotendeels nattevingerwerk. Er zijn vanuit de resultaten in andere landen extrapolaties en assumpties gemaakt voor België. De correctheid en volledigheid laten te wensen over en vervalsen de rekening.

Kilometerheffing

Beroepsactieven mét een firmawagen rijden volgens onze enquête uit 2012 gemiddeld 900 kilometer per jaar meer dan wie gaat werken met de eigen wagen. Een werknemer, directeur of zelfstandige gaat nu eenmaal winkelen en werken met de auto; onafhankelijk of dat met de eigen wagen is of met een auto van de zaak. Er zijn fundamentelere maatregelen nodig om dat gedrag te wijzigen, zoals een kilometerheffing.

Vandaag stoot de gemiddelde nieuwe leasingwagen 116 gram CO2 per kilometer uit. Voor de nieuwe auto gekocht met privéspaarcenten is dat 126 gram. Voor het hele Belgische autopark ligt het gemiddelde op 147 gram. Dat zegt alles. De best verkochte bedrijfswagens in ons land zijn de BMW 3, Fiat 500, VW Golf, Renault Mégane en Audi A3. Asociaal en buitenmaats lijken die ons niet.

Ook voor overige emissies scoren bedrijfswagens groener dan gemiddeld. Als gevolg van de recentste normen is de uitstoot van fijnstof door dieselmotoren zeer sterk gedaald. Ook hier is de snel roterende auto van het bedrijf de motor achter de vooruitgang.

Gelukkig kunnen de auto-industrie en -handel nog rekenen op het gezond verstand van bedrijfsleiders die de bedrijfswagen nog altijd zien als een echt productief actief dat enig soelaas brengt voor de exuberante loonkosten in ons land. Gebruikers van een bedrijfswagen behoren doorgaans tot de al zwaar belaste middenklasse, die de motor van onze economie is.

Rond die groep een sfeer creëren alsof het gaat om milieubelastende brokkenpiloten die de files veroorzaken en bovendien op de kap van de maatschappij ongeoorloofde fiscale voordelen genieten, is onheus. De dag dat de alternatieven voor de auto werkelijk competitief worden, mogen wij hopen op een vlottere mobiliteit. Tot dan blijft de (bedrijfs)wagen voor velen het enige valabele alternatief.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud