Facebook is maar een embryo van wat ons te wachten staat.

Sommigen beweren dat de nieuwe tech bubble uiteen zal spatten. Ik ben daar niet zo zeker van. Silicon Valley is springlevend, met innovatie, ondernemers en massa’s vers geld.

Door Peter Hinssen, Partner van Across Group en voorzitter van Across Technology

De komkommertijd is bijna voorbij, het bedrijfsleven trekt zich weer langzaam op gang na een natte zomer. Er waar praat een mens dan over? De economie draait nog altijd vierkant, de euro is nog altijd niet uit de intensieve zorg, de politiek vindt enkel kortetermijnoplossingen voor langetermijnproblemen. Maar dat zijn zulke uitgemolken onderwerpen. Tijd voor iets nieuws.

Het is vandaag heel modieus om over de nieuwe ‘technology bubble’ te zeuren. Aanleiding is natuurlijk de totale ramp van de beursintroductie van Facebook. Je moet het maar doen: aangekondigd worden als de spectaculairste beursgang ooit, te elfder ure de prijsvork nog verhogen en dan afgaan als een gieter. Het aandeel heeft liefst 50 procent van zijn beurswaarde verloren sinds de introductie. Als Amerikanen iets doen, dan doen ze het met stijl. Als investeerder is dat natuurlijk iets minder leuk.

En het rommelt in technologieland. Laten we daar duidelijk over zijn. Een van de Facebook-investeerders van het eerste uur heeft zijn aandelen verkocht. Peter Thiel, de godfather van de nieuwe technology scene in Silicon Valley. Thiel heeft ooit de jonge - nog jonger dan vandaag dus - Zuckerberg een half miljoen dollar toegestopt toen ze wat servers nodig hadden, in ruil voor een pak aandelen en een zitje in de raad van bestuur. Toen Facebook naar de beurs ging, was dat half miljoen plots een miljard dollar waard. Not bad. Dat is maal tweeduizend (x 2.000). Dat is geen slecht rendement. Maar intussen heeft hij ze bijna integraal verpatst. Voor een half miljard. Nu klinkt een 50 procentdrop in beurswaarde niet goed, maar als je nog altijd een rendement van x 1.000 haalt, moet je niet te veel klagen.

Maar de verkoop van Thiel heeft een storm veroorzaakt. Deze heel visibele verkoop van een early investor en bestuurder van Facebook doet iedereen denken dat het wel eens steil bergaf kan gaan. Met als resultaat dat velen het einde van de volgende ‘technology bubble' verkondigen. Combineer dat met de magere beursresultaten van de IPO’s (beursgang) van Groupon, LinkedIn en Zynga, en dan krijg je inderdaad een beetje een somber beeld. Maar is dat wel zo?

Elke Tom-Dick-and-Harry die vandaag een Facebook-account heeft, waar hij zijn vakantiefoto’s heeft op kunnen zetten, en die de grappige filmpjes van katten een ‘like’ heeft kunnen geven, heeft nu een opinie over de technology scene in Silicon Valley. En dat de bubble nu wel snel uiteen zal spatten. Ik ben daar niet zo zeker van.

Adverteerders

Het is ongetwijfeld waar dat het niet eenvoudig zal zijn voor bedrijven als Facebook om hun groei voort te zetten. Niet alleen de groei van het aantal gebruikers (we zijn tenslotte maar met 7 miljard op de planeet, en er zitten er al een miljard op Facebook), maar vooral de groei van de inkomsten. Adverteerders zijn constant op zoek naar nieuwe manieren om de steeds vluchtiger aandacht van de consument te trekken. Daar is Facebook tijdelijk een prima oplossing voor, maar in een wereld die steeds sneller evolueert, zal ook een bedrijf als Facebook constant moeten innoveren. En dat is niet eenvoudig. Zeker niet als tientallen analisten op je vingers zitten te kijken.

Als je het breder bekijkt, is het onnozel om over het ‘einde’ van de technology bubble te spreken. Technologie begeestert stilaan ons leven. Technologie is overal. Iedereen die deze zomer op vakantie is geweest heeft aan het strand, langs het zwembad, op de luchthavens en aan de ontbijttafels hordes kinderen gezien die met iPads, smartphones en iPods sleuren. Vraag hen welk weer het buiten is en ze gaan naar weather.com.

Een bedrijf als Apple mag dan wat saaier geworden zijn sinds het heengaan van de Grote Roerganger, maar het is het bedrijf geworden met de hoogste beurskapitalisatie ooit. De telecomoperatoren zien het gebruik van bandbreedte constant groeien. We bellen niet meer, maar we versleuren meer informatie dan ooit tevoren.

De grote impact daarvan moet nog komen. Facebook was maar een embryo van wat ons te wachten staat. Nu we allemaal ‘devices’ hebben, tablets, smartphones en consoles, begint de échte doorbraak: het omgaan met gigantische hoeveelheden informatie, het intelligent leren leven met meer informatie dan we ooit verzameld hebben. De totale ‘human knowledge’ verdubbelde vroeger elke honderd jaar. Nu verdubbelt de totale hoeveelheid kennis van de mensheid elke twee jaar. Daar ligt de volgende generatie van entrepreneurs klaar om op te springen.

Jonge multimiljonairs

Dit is nog lang niet het einde van de bubble. De IPO van Facebook, en ook de waarde van bedrijven als Google en Apple hebben een enorme hoeveelheid jonge multimiljonairs gekweekt die nu allemaal hun slag willen slaan om de next big thing te worden. En die geld, kennis en connecties hebben om te slagen. Silicon Valley is springlevend met innovatie, entrepreneurs en massa’s vers geld.

Dat de IPO-window een tijdje gesloten is, dat kan best zijn. Facebook draagt daarin een zware verantwoordelijkheid. Maar hetzelfde gebeurde in het magische jaar 2000, bij de eerste internet boom (en bust). De beurs is geen graadmeter voor de technologische revolutie. Uit de as van de vorige bubble zijn de Googles en Facebooks ontstaan. Benieuwd welke grote successen uit deze bubble zullen groeien.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud