Advertentie
Advertentie

Het rijbewijs van de toekomst is niet alleen voor whizzkids

©Saskia Vanderstichele

Barack Obama roept de Amerikaanse jeugd op meer te investeren in het leren programmeren. Een na te volgen initiatief. Wanneer herziet ons onderwijs de leerplannen, om digitale vaardigheden erin op te nemen?

Door Saskia Van Uffelen, Digital Champion België

Als ik de Lotto win, volg ik een loodgieterscursus, zeg ik wel eens. Zodat ik mijn lekkende kranen zelf kan herstellen zonder een beroep te moeten doen op een vakman. Zodat ik zelf die leiding kan doortrekken naar het bijgebouwtje in mijn tuin. De Amerikaanse president Barack Obama zegt eigenlijk hetzelfde toen hij deze week de jongeren opriep om meer te investeren in het leren programmeren. ‘Koop geen videogame, maar ontwerp er zelf een. Schaf niet die laatste nieuwe app aan, maar maak er zélf een. Spéél niet alleen op je telefoon, maar programmeer hem.’ Obama deed de oproep in het kader van de Computer Science Education Week, een Amerikaans initiatief om jongeren warm te maken voor computerwetenschappen.

Het is een oproep die ik alleen maar kan onderschrijven. Programmeren wordt het rijbewijs van de toekomst. Computers maken ontegensprekelijk deel uit van het leven van elke jongere. Wie blijft beweren dat programmeren enkel voor ingenieursprofielen is weggelegd, heeft het echt bij het verkeerde eind. De complexiteit van onze industrie neemt dermate toe dat een grondige digitale kennis heel erg nodig is. Niet alleen voor puur technologische beroepen trouwens, maar evengoed voor de verpleegster, de automecanicien of de reclametekenaar. De digitalisering zit in het DNA van ons bestaan.

Geen enkel Europees land scoort inzake wiskundige geletterdheid beter dan België. Dat bleek onlangs nog maar eens uit het PISA-onderzoek. Programmeren is voor een groot stuk logica, een tak van de wiskunde. Maar het is en blijft een vak apart. Het zou ook in het onderwijs een vak apart moeten worden. Daar schort het nog altijd in ons Vlaams onderwijs. Begin dit jaar raakte bekend dat er plannen zijn om het vak informatica in zijn huidige vorm af te schaffen in het BSO en TSO. Een fout signaal dat kan tellen, op een moment dat we onze jongeren, sterke en zwakkere leerlingen, moeten wapenen tegen een almaar competitievere maatschappij. Wie in Vietnam van de middelbare school komt, slaagt moeiteloos in het toegangsexamen voor programmeur bij Google. Daar zijn wij toch nog een stukje vanaf.

CoderDojo

Er zijn gelukkig goede initiatieven. Sinds begin dit jaar heeft het Ierse initiatief CoderDojo ook zijn weg naar ons land gevonden, dankzij het initiatief van Martine Tempels van Telenet. CoderDojo organiseert bijeenkomsten om kinderen en jongeren van 7 tot 18 jaar te leren programmeren, websites te bouwen en apps te ontwikkelen. De vraag overstijgt al het aanbod. Dat komt omdat het een erg laagdrempelig initiatief is dat jongeren enorm aanspreekt en uitdaagt.

Het succes van CoderDojo toont vooral de lacune in het onderwijs aan. Onze maatschappij digitaliseert in lichtsnelheid en jongeren komen na hun schoolcarrière terecht op een arbeidsmarkt die smeekt om werknemers met degelijke digitale vaardigheden, en dat niet alleen in de technologische sector. Daarom moet het onderwijs in actie schieten. Het wordt tijd dat Vlaanderen, Brussel en Wallonië de leerplannen herzien. De gemiddelde scholier kent aan het einde van de middelbare school hooguit de basis van programma’s als Word, Powerpoint en Excel. Jongeren hebben daar in dit digitale tijdperk niets aan. We moeten evolueren naar een integratie van digitale vaardigheden in het volledige leerplan. Laat jongeren actie ondernemen en oplossingsgericht werken, zodat ze ook effectief iets kunnen verwezenlijken en er plezier uit putten.

De 10-jarige Vlaamse Lune Van Ewijk, onlangs verkozen tot European Digital Girl of 2013, codeert zoals ze met de fiets rijdt. Ze stuurt haar vriendinnen geen verjaardagskaartje, ze maakt een animatiefilmpje om hen te feliciteren. Ze maakt videospelletjes vergelijkbaar met pacman en ontwerpt een kuisrobot omdat haar jongere broertje en zusje het huis vuil maken. Lune is geen whizzkid, maar een meisje met het rijbewijs van de toekomst op zak.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud