Onze niet al te slimme hoofdstad loopt achter

©rv

De hoofdstad van Europa blijft technologisch op achtervolgen aangewezen. Brussel mag dan een city zijn, ‘smart’ is het nog lang niet.

Door Bart Denoodt, ondervoorzitter Agoria Brussel en CEO van Steria Benelux

Dat 133 Brusselse bedrijven bereid zijn het dak van hun gebouw te verhuren aan de telecomoperatoren om er gsm-antennes te plaatsen, is verheugend nieuws. De bedoeling is 4G, het supersnelle mobiel internet, heel wat sneller te kunnen introduceren. Dergelijke initiatieven zijn lovenswaardig omdat het voor Brussel vijf voor twaalf is. Iedereen heeft de mond vol van smart cities, steden die technologie aanwenden om de levenskwaliteit van hun burgers te verbeteren. Maar onze hoofdstad - wat zeg ik, de Europese hoofdstad - loopt hopeloos achter.

De Britse televisiezender BBC publiceerde deze zomer een lijstje van tien steden in de wereld die koploper zijn als smart city. Bij de tien staan Europese steden als Londen, Dublin, Amsterdam en Barcelona. Brussel blonk uit in afwezigheid. Het uitblijven van het snelle 4G is exemplarisch voor de achterstand van de hoofdstad. Voor vele (IT-)bedrijven is dat onaanvaardbaar.

Waarom kan Brussel nu niet eens voor één keer koploper zijn in het gebruiken van nieuwe technologieën? Men probeert via allerlei manieren investeringen aan te trekken, denk maar aan de notionele intrestaftrek. Maar als geïnteresseerde bedrijven vaststellen hoe amateuristisch we omgaan met de uitrol van een modern telecommunicatienetwerk, dan begrijp ik dat investeerders aarzelen.

Hinderpaal

Toeristen, zakenlui of gewoon de inwoners van Brussel liggen echt niet meer wakker van wie waar een gsm-mast zet, maar ze willen snel internet met een maximale dekking. Vele diensten in Brussel, zoals openbaar vervoer, musea en congrescentra, lanceren meer en meer applicaties waarvoor toegang tot een snel internet nodig is zodat ze snel informatie tot bij de gebruiker krijgen. De telecombedrijven staan klaar om die technologie massaal uit te rollen, maar de politiek is eens te meer een hinderpaal.

Ach, er zijn zoveel mogelijkheden. Kijk naar Londen, daar maakt men gebruikt van een ‘city dashboard’. Daarop kunnen inwoners online data raadplegen over de luchtvervuiling, het weer, het peil van rivieren, trending topics op Twitter en hoeveel mensen op dat moment een stadsfiets gebruiken. Barcelona bedacht efficiëntere busroutes, introduceerde slimmere straatverlichting, en maakt gebruik van sensoren die afval monitoren. En in Stockholm verzamelt IBM verkeersinformatie aan de hand van algoritmes en voorspelt het zo waar files zullen ontstaan een uur voor ze zich vormen.

Brussel heeft er alle belang bij om de andere steden bij te benen. Er werken meer dan 700.000 mensen en technologiebedrijven zorgen er voor meer dan 30.000 jobs. De aanwezigheid van universiteiten, hogescholen en innovatiecentra biedt veel troeven. Toch wordt Brussel met honderd per uur ingehaald door steden als Gent, Mechelen en Genk als het gaat om de uitbouw als smart city.

Slimme mobiliteit

Koploper Gent investeert in moderne ICT-infrastructuur en communicatienetwerken: wifi, smart apps voor bevolking en toeristen, een digitaal loket en het digitaliseren van de overheidsinformatie. Gent zet ook in op slimme mobiliteit, niet toevallig een domein waar Brussel bedroevend zwak staat. In 2011 bleek dat negen op de tien werknemers in het Brussels Gewest gemiddeld een vijfde langer onderweg waren van huis naar het werk dan drie jaar eerder. De weinig benijdenswaardige titel van filehoofdstad, regelmatig uitgereikt in internationale studies, bedreigt de economische aantrekkelijkheid van Brussel. Meer openbaar vervoer zoals een betere metro en de uitbouw van een GEN-netwerk is dringend nodig, maar ook slimme technologische oplossingen zoals een dynamisch verkeersmanagement.

Om tot een smart city uit te groeien, hebben de bedrijven nood aan steun voor innovatie. Nu bedraagt het onderzoeks- en ontwikkelingsbudget van het gewest amper 1,5 procent van het Brusselse bruto binnenlands product. Dat is een stuk onder de Europese doelstellingen. De Brusselse regering zou werk kunnen maken van systemen van innovatiecheques, die al bestaan in de andere gewesten. Het gewest moet investeren in privaat-publieke innovatieve projecten op maat van de stad en moet een innovatiecentrum oprichten waar bedrijven kunnen samenwerken met universiteiten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud