Vlaanderen heeft een extra drive nodig, en niet enkel voor de automobiel

Ford Genk gaat dicht, en dat is een drama. Volop inzetten op de toekomststrategie van de nog aanwezige productiebedrijven, daar gaat het om voor Vlaanderen. Mag het wat constructiever, zeker in moeilijke tijden?

Door Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder van Unizo.

Zowat de helft van het land voelde zich vandaag geroepen een mening  over de aangekondigde sluiting van Ford Genk de wereld in te sturen. Leve  de nieuwe media, en uiteraard blijft Unizo dan niet achter. Maar in die Ford-mediastorm moeten mij toch  een aantal bedenkingen van het hart.

Het  blijft me verbazen hoe  supersnel sommigen een analyses  kunnen maken onder meer over de oorzaken en de remedies om dergelijk drama te voorkomen.  Uiteraard  blijft  de hoge loonkost een gigantisch probleem voor veel van onze ( productie)bedrijven.  Uiteraard  blijft, zeker in crisistijden,  ons huidig  en uniek automatisch indexmechanisme hierbij een versterkende negatieve factor . Uiteraard is  onze stroeve  arbeidsreglementering een strop rond de nek van veel bedrijven én van veel gemotiveerde werknemers.

Maar laat er nu juist voor een bedrijf als Ford Genk voor vele van deze ‘problemen’ een ad hoc-oplossing uitgewerkt zijn met de actieve medewerking van de Fordvakbonden en de betrokken overheden,  zij het onder druk van de markt. Tienduizenden kmo's zijn daar  terecht jaloers op. Zij kunnen veel minder rekenen op  versoepelingen en  tegemoetkomingen.

Uitgestoken hand

De beslissing  voor de sluiting van Ford Genk vooral toewijzen aan die typisch Belgische nadelen, is dus de bocht iets te snel nemen.  Volop inzetten  op de toekomststrategie van de nog aanwezige productiebedrijven, daar gaat het echt om.  Om die alle kansen te geven moet de loonkost inderdaad fors omlaag.  Alvast de grootste vakbond van ons land erkent dat probleem en wil er ook oplossingen voor zoeken. Vanuit het werkgeversveld hebben wij uiteraard een andere mening over de meest doeltreffende oplossingen, maar alvast de uitgestoken hand moeten wij aanvaarden en de discussie aanvatten.

En als je toch de analyse maakt, maak ze dan volledig. Waarom hebben wij bijvoorbeeld geen werk gemaakt van een Vlaamse of Belgische strategie om de auto's van de toekomst, de milieuvriendelijke auto's in eigen land te ontwikkelen? Je kan bezwaarlijk zeggen dat de knowhow niet aanwezig is.

Uit respect voor de duizenden mensen die hun job verliezen of hun onderneming bedreigd zien, hebben wij bewust niet gecommuniceerd over de grote structurele problemen van onze economie, maar over de oplossingen die wij, als sociale partners,  mee kunnen aanreiken voor al die slachtoffers. Zoals het ter beschikking stellen van de Unizo startersservice voor wie een eigen zaak wil opstarten, zoals het snel verzamelen van alle vacatures bij onze leden in de directe omgeving van Genk. Voorstellen die in het beste geval goed waren voor een vermelding in de mediamarge.

Ik vraag mij blijvend af wat ons drijft om toch maar altijd en vaak uitsluitend die negatieve boodschap te brengen. Uiteraard brengen we vanuit Unizo ook vaak waarschuwende of negatieve boodschappen. Maar we doen er wel alles aan om die zoveel als mogelijk te koppelen aan concrete voorstellen of eigen oplossingen. Want enkel gezeur en kritiek brengen geen zoden aan de dijk. Zonder oplossingen geen hoop. Zonder hoop geen omkering van de negatieve spiraal, geen drive voor de toekomst, te investeren, risico te nemen,  geen zin om  met plezier een tandje bij te steken .

Mag het wat  constructiever en correcter, zeker in moeilijke tijden? Extra drive voor Vlaanderen, dat blijft nodig, in alle sectoren, niet enkel voor de automobiel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud