Afscheid van 'arm, maar sexy'

Hoofdeconoom ING Duitsland

De opening van de nieuwe luchthaven van Berlijn is al tien jaar lang een groot lachnummer.

Een vraag voor de volgende quiz. Wat hoort bij elke Europese hoofdstad? Een voetbalclub die meespeelt om het landelijke kampioenschap en ook liefst regelmatig in de Champions League, en een grote prestigieuze luchthaven. Welk land heeft beide niet? Precies, Duitsland.

'Arm, maar sexy' was heel lang de slogan van Berlijn. Sexy is het voor deze Berlijnse schrijver nog steeds, maar arm klopt niet meer. Berlijn staat al jaren op nummer een van de innovatiefste Duitse deelstaten. De economische groei lag de jongste jaren zelfs boven die van de - zoals de Berlijners zouden zeggen - rijke en patserige deelstaten in het zuiden.

De toegenomen weelde speelt ook bij mijn favoriete voetbalclub, Hertha BSC. De enige hoofdstadclub van Europa die slechts eens in de tien jaar Europees speelt en doorgaans meteen in de eerste ronde tegen clubs uit Verweggistan wordt uitgeschakeld. Sinds vorig jaar is er een nieuwe investeerder die 400 miljoen euro wil investeren. Helaas lijkt Hertha de enige club die probeert te bewijzen dat geld geen doelpunten kan scoren en vier van de eerste vijf wedstrijden van dit nieuwe seizoen verloor.

Dat geld niet altijd succes kan kopen, laat het andere prestigeproject van de hoofdstad zien: de nieuwe luchthaven. Een van de grootste lachnummers van de afgelopen twee decennia. Begin van de jaren 2000 begon de bouw van de grote nieuwe kapitale luchthaven, ten zuiden van de stad, direct naast het oude Oost-Berlijnse vliegveld Schönefeld. De luchthaven zou in 2011 openen. Negen jaar na die deadline en na een verdrievoudiging van de kosten van 2 miljard naar 7 miljard euro gaat het zaterdag eindelijk gebeuren. Flughafen Berlin Brandenburg, BER, opent. 

Een groots project dat alleen maar chaosverhalen kende en nu ook nog een miljoenen graf gaat worden, bewijst dat ook Duitsers kunnen niet organiseren.

Berlijn zou Berlijn niet zijn als dit nu goed zou komen. De luchthaven heeft de komende vijf jaar minstens 1 miljard euro staatssteun nodig om te overleven. De andere, eveneens niet zo grappige, bananenschil ligt ook al klaar. BER is aangelegd voor maximaal 30 miljoen reizigers per jaar. Afgelopen jaar telden de twee Berlijnse luchthavens, die gesloten worden, samen meer dan 35 miljoen reizigers.

Corona is een vloek en een zegen voor BER. Capaciteitsproblemen zal de luchthaven niet zo snel krijgen, zeker nu bondskanselier Angela Merkel net een nieuwe lockdown heeft aangekondigd. De financiële problemen van BER worden daardoor echter nog groter. Een groots project dat alleen maar chaosverhalen kende en nu ook nog een miljoenenput gaat worden. Vergeet de oude fabeltjes. Ook Duitsers kunnen niet organiseren.

Ik heb vorige week nog afscheid kunnen nemen van ‘mijn’ oude West-Berlijnse luchthaven Tegel. De kleinste en best bereikbare luchthaven van Europa, waar je vanuit de taxi meteen naast de gate stond. Berlijn neemt definitief afscheid van ‘arm, maar sexy’. Ik zou het beter kunnen verwerken als Hertha eindelijk eens zou winnen.

Lees verder

Gesponsorde inhoud