Advertentie
Advertentie

Begraaf de strijd tegen disruptie

©rv

Toen het bedrijf OFUP in 1994 een leidende positie had in de verkoop van magazine-abonnementen aan studenten, zei iemand me: ‘Je zou eens naar internetabonnementen moeten kijken.’ In alle eerlijkheid, ik hoorde het in Keulen donderen.

Door Pieter Casneuf, partner van Adam Software

Ik zag ook het nut niet in om een duidelijke focus van abonnementenverkoop op studentencampussen op te offeren voor een vage belofte van een toekomst die over modems ging lopen en waarvoor zo goed als geen content voorhanden was.

Advertentie

Amper een jaar later hadden we een internetverbinding, was er een website en deden we aan ‘e-commerce’ avant la lettre. Gestoeld op ongeloof maar toch uitgeprobeerd, ‘omdat alle studenten toch gratis internet hadden’. En met succes. Het lag mee aan de basis van Jobs&Career, Beweb en AdValvas in 1995.

Disruptieve innovatie had voor zichzelf een plek opgeëist. Niet zozeer door onze eigen grote inzichten, maar door onze initiële achterdocht te weerleggen met klinkende resultaten. Onbewust moet ik toen gezworen hebben om ‘disruptie’ nooit meer uit het oog te verliezen. Lineaire innovatie door extrapolatie van bekende parameters is de meest toegepaste en meest bewandelde weg. Maar het standaardiseren van innovatie is niet noodzakelijk het antwoord op de trendbreuken van vandaag.

Waarom blijkt disruptie toch keer op keer zo moeilijk? Onze natuurlijke weerstand tegen verandering is legendarisch. We zijn nu eenmaal mensen. Maar zelfs daar waar managementverantwoordelijkheden ten volle worden opgenomen, blijkt dat vernieuwing veel wordt geweerd om beter controle te krijgen over processen en projecten. Disruptie bevat onbekende variabelen en die halen we er liefst uit. Business as usual is het adagium.

Rond deze lineaire executie gaan zich belangen groeperen. Belangen in het bedrijf, maar ook in sectoren, in de politiek en in instellingen allerhande. De belangen verdedigen van wat ‘is’ wordt groter dan het risico nemen op wat ‘kan zijn’. Hele sectoren en industrieën drijven op die belangenverdediging. En ze worden finaal een doel op zich. Belangen verdedigen tegen innovatieve trends in.

Uiteindelijk zullen we disruptie toch toelaten, als het maar onder een procescontrole komt die zich in de productie bewezen heeft. En juist dát werkt niet. Disruptie heeft totaal andere dynamieken dan lineaire innovatie. Disruptie komt tot stand in kleine teams, los van de processen die productie en executie vormgeven. Disruptie zorg voor ‘minimum viable products’ en niet noodzakelijk de perfectie van producten die uitmuntendheid moeten bewijzen. Disruptie zorgt voor snelheid en doorbraken, niet voor perfectie en controle.

Advertentie

Vandaag is de nood aan deze disruptie hoog. Niet omdat de vorige periode niets heeft opgeleverd, wel integendeel, maar omdat we met z’n allen weten dat bomen niet tot in de hemel groeien. Stilaan groeit de overtuiging dat het met de mobiliteit, het financiële systeem, de ecologie, de productie en de energievoorziening niet op deze manier verder kan.

De vraag is wanneer dat kantelpunt komt en wanneer elk van ons er klaar voor is, als medewerker, ondernemer, politicus, belangenverdediger. Wanneer is de schade van het oude model zo navenant groot dat we eindelijk aan het nieuwe model willen beginnen werken?

Misschien is dat ook het moment waarop enkele verantwoordelijken disruptie gaan omarmen en dankbaar zullen zijn dat er mensen rondlopen die gek genoeg zijn om van disruptie een vak te maken. Dat is waarschijnlijk het moment waarop we vernieuwingen zoals #uber en #airbnb niet meer bestrijden maar omarmen. Dat is waarschijnlijk ook het moment waarop we hier bij ons opnieuw klaar zijn om de bedrijven van de toekomst te bouwen.

De eerste golf kwam vanuit de VS en we zijn platgewalst door Google, Facebook, Amazon, eBay en PayPal. Europa heeft geen enkel oversized internetbedrijf en zo goed als geen softwarebedrijf. Blijven we strijden tegen de disruptie of nemen we onze welvaart van de toekomst zelf in handen? Of laten we gemakshalve alles over aan Azië en claimen we ons pensioen?

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.