Advertentie

Darwinnovatie

George Orwell heeft ooit gezegd: ‘To see what’s in front of one’s nose needs a constant struggle.’ Vaak zitten we zo vast aan waardepatronen van gisteren dat we niet zien dat de wereld om ons heen al veranderd is, laat staan dat we een beeld hebben van de nabije toekomst.

Door Neelie Kroes, Europees commissaris voor Digitale Agenda

De trendwatcher is de jongste jaren in het bedrijfsleven dan ook een geliefd fenomeen geworden. Iemand die bestudeert wat in de samenleving gaande is, maar nog niet zichtbaar en merkbaar is. Die de nieuwste technologieën bijhoudt en kansen ziet voor ze het laboratorium hebben verlaten. Iemand die aan de hand van mode-uitingen de nieuwe trends weet te voorspellen over man-vrouwverhoudingen. En vervolgens al die dingen verbindt tot een nieuw maatschappijbeeld.

Advertentie

Een van hen is Sheryl Connelly bij Ford. Haar motto is: ‘history never repeats itself!’ Aan de hand van de STEEP-criteria (social, technology, economy, environment and politics) zet ze de koers uit over de wensen van de automobilist voor de komende jaren.

Minstens zo belangrijk als trends spotten en inschatten, is de flexibiliteit van een organisatie om er wat mee te doen. Daar kunnen voormalige pioniers en koplopers als Blackberry, Nokia, Free Record Shop en Ericsson ongetwijfeld over mee praten. Veranderen en meebewegen is geen makkelijke opgave in een omgeving waar mensen hun positie hebben bereikt dankzij successen uit het verleden.

Heeft er bij Blackberry ooit iemand geroepen dat het ‘touchscreen’ de toekomst was voor de mobiele apparatuur? En wat is er met dat idee en die persoon gebeurd? Hij werkt nu ongetwijfeld bij Apple of Samsung. Had de telecomsector de cloud en ‘the internet of things’ voorzien?

Veranderingen aanvoelen en ernaar handelen, is een vorm van ‘innovatiedarwinisme’. En dat is onlosmakelijk verbonden met de noodzaak in dit digitale tijdperk om snel signalen op te vangen, ernaar te handelen en je organisatie flexibel te laten reageren.

Het bedrijfsleven zegt me dat de Europese politiek moet versnellen. Daar ben ik het mee eens, maar dan moet het bedrijfsleven ook snel op de kar springen nu de Europese Commissie een telecomvoorstel heeft gemaakt, dat de telecombedrijven gereedmaakt voor de toekomst, en alle economische sectoren in Europa de kans biedt om versneld met hun innovaties op de markt te komen en te concurreren met Azië en de VS.

Advertentie

Laten we elkaar niet in de houdgreep nemen als we ons moeten ontworstelen aan het verleden richting high speed connectivity. Of om het met Winston Churchill te zeggen: ‘If you don’t take change by the hand, it will grab you by the throat’.

Advertentie
Gesponsorde inhoud