De auto, mijn vrijheid?

Ik ben deze week in San Francisco op rondreis geweest in Silicon Valley met een van ’s werelds grootste verzekeringsbedrijven. Ik doe dat soort trips vaak en graag. Mensen laten ervaren wat de bijzondere smeltkroes van Silicon Valley te bieden heeft. Ondernemingen inspireren hoe zij hun bedrijfsmodel en innovatiestrategie kunnen aanscherpen.

Door Peter Hinssen, partner van Across Group en voorzitter van Across Technology. Auteur van ‘The New Normal’ (www.peterhinssen.com). Twitter:@hinssen

Een vaste stop is Google in Mountain View. Altijd fun. De sfeer op de campus is bijzonder stimulerend, zo ver verwijderd van onze typisch Europese bedrijfscultuur als het maar kan. Op elke trip maakt Google de diepste indruk.

Maar dit keer was het nog net iets spe-cialer. We kregen een demonstratie van de driverless car, de auto zonder chauffeur. Daar ben ik steil van achterover gevallen. En met mij al mijn gasten.

Het is een van die Google-projecten waarvan je denkt: ‘Waarom doen ze dat?’ Google verdient zijn boterham met ‘search’, en door advertenties te verkopen verdienen ze daar dit jaar een slordige 40 miljard dollar mee. Geen kattenpis.

Dus kunnen ze zich een paar follietjes veroorloven. Onder andere onderzoeken hoe auto’s kunnen rijden zonder chauffeur. Ze hebben nu 18 van die auto’s op de baan. Tjokvol technologie, vol camera’s en sensoren die volledig autonoom kunnen rijden. De resultaten zijn verbluffend. De auto’s hebben heel de VS afgereisd, samen honderdduizenden kilometers afgelegd, en hebben welgeteld één accident gehad: toen een stomdronken (menselijke) automobilist er een in het achterwerk reed.

De week voordien was sowieso speciaal: gouverneur Jerry Brown van Californië had net een wet ondertekend die driverless cars zou toelaten op de wegen in Californië. De staat Nevada had dat als eerste al gedaan, maar daar rijdt dan ook geen kip op de wegen. Californië is een ander paar mouwen. Dat wil zeggen dat een bedrijf als Google niet alleen mag experimenteren met driverless cars. Het mag ze ook op de markt brengen.

Van de auto zien manoeuvreren langs hindernissen, kruispunten oversteken, op de snelweg rijden, autonoom parkeren, word je heel stil. Tien jaar geleden ging Kasparov door de knieën voor een schaakcomputer, twee jaar geleden speelde een computer beter ‘Waagstuk’ (Jeopardy) dan ervaren kwissers, en nu is er een auto die beter rijdt dan een mens. En véél beter.

Google heeft het allemaal voorgerekend: de autowegen zouden 15 keer meer capaciteit aankunnen dan nu als we overstappen op driverless cars. Geen files meer, geen accidenten meer.

Niet alleen dat, stel u de luxe voor om te kunnen werken of ontspannen terwijl uw auto u naar het werk rijdt. De luxe om zonder problemen een pint meer te drinken, want uw auto brengt u toch veilig thuis. Stel u voor dat u nooit meer een parkeerplaats hoeft te zoeken, want uw auto zet u af waar u moet zijn, en u geeft hem de opdracht ‘wacht op me’. Als u weer opgehaald moet worden, gebruikt u gewoon uw smartphone. Als uw kinderen naar de zwemles of de scouts moeten, geeft u de auto de opdracht ze te droppen en te gaan halen.

Dit is, zonder twijfel, een gamechanger, zoals dat zo mooi heet in technoland. Dat zal de mobiliteit totaal veranderen. Geen nood meer om de E17 of de E40 naar tien rijstroken uit te breiden, maar een ‘paradigm shift’ (nog zo’n woord) waar mobiliteit en productiviteit opnieuw gedefinieerd worden.

Waarom zijn BMW, Mercedes of Audi nooit tot dat stadium gekomen? Het antwoord is simpel: de autoproducenten stammen uit het mechanische tijdperk, die alles konden oplossen met tandwielen, staal en pistons. Google is een bedrijf uit het informatietijdperk, dat problemen oplost met informatie, technologie en intelligentie.

Ik kan u garanderen dat het bij het verzekeringsbedrijf insloeg als een bom. Je zag de paniek in de afdeling autoverzekeringen: wat voor verzekering heb je nog nodig voor een driverless car? Die paniek in de ogen van de schade-experts, toen Google zei dat ongevallen een ‘thing of the past’ zouden worden.

Soms staren we ons gewoon blind op het verleden. Proberen we het te extrapoleren, en gaan we inderdaad een nieuwe ring rond Brussel bouwen, of gaan we in de clinch met actiecomités over nieuwe rijstroken.

De auto zonder chauffeur is niets minder dan een metafoor voor ons maatschappijbeeld. We moeten ons herbronnen om het doortrekken van het verleden af te zweren. Ons omscholen tot mensen die innovatief vooruitkijken. We moeten de deur naar het informatietijdperk, die nu al zo lang op een kier staat, eindelijk durven open te duwen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud