De Tijd trekt naar San Francisco

‘If you’re going to San Francisco...’ Scott McKenzie zong het al in de golden sixties: in San Francisco, daar zijn ‘people in motion’, daar is ‘a whole generation with a new explanation’. Vandaag zendt De Tijd als enige Vlaamse krant zijn correspondent uit naar San Francisco en Silicon Valley.

Waarom? Simpel: omdat we u, beste lezer, vanop de eerste rij willen informeren over hoe onze wereld, onze economie en onze manier van werken en leven ingrijpend veranderen.

Lees het interview van correspondent Roel Verrycken met Marc Vanlerberghe, de hoogste Google-Belg, 'Het masterplan? Met technologie de wereld redden.'

Roel Verrycken schreef ook een afscheid aan zijn vorige standplaats, New York City, 'het drukste kruispunt ter wereld'. 

De mythische technologievallei is veel meer dan alleen maar tech. Apple, Facebook, Google, Whatsapp, Twitter en vele andere bedrijven die vanuit Silicon Valley opereren, bepalen ons leven inmiddels ingrijpender dan de binnenlandse politiek in de Wetstraat, de Europese (on)macht rond het Schumanplein of de politieke beslissingscentra in Washington of Moskou. Meer dan de financiële centra. Meer dan de industriële molochs. It’s technology, stupid.

Vele honderden start-ups, steeds meer ook van Belgen, werken in de Valley in een verschroeiend tempo aan ideeën die nu eens een gimmick blijken, dan weer een handige technologie, maar nu en dan ook zo disruptief zijn dat ze sectoren overal ter wereld veranderen. Onze correspondent Roel Verrycken gaat u dat kloppende hart van de wereld als be voorrechte getuige laten meevoelen. Niet toevallig laat hij u beginnen bij Marc Vanlerberghe, de hoogste Belg in rang bij Google. Google is een onlosmakelijk deel van ons dagelijks leven geworden. Van zoekmachine tot besturingssysteem, van mobieltje tot auto’s, van betalen tot bespioneren, van muziek en films tot wegwijzer en archief van beelden van elke straat ter wereld.

We laten u het kloppende hart van de wereld voelen vanop de eerste rij.

Silicon Valley is ook de proeftuin van de wereld voor manieren waarop bedrijven hun medewerkers mee laten ondernemen, waarop nieuwe ideeën worden gefinancierd, waarop universiteiten en bedrijven samenwerken en talent laten ontbolsteren. Roel is er voor De Tijd om dat op de site en in de krant zo dicht mogelijk bij u, lezer, te brengen. Met kritische journalistieke kanttekeningen als dat nodig is, dat zeker. Maar ook om Vlaanderen te besmetten met die unieke spirit uit de Valley. Het geheim zit ’m volgens Marc Vanlerberghe in het ongelooflijke optimisme bij de mensen. ‘Het weer helpt daar natuurlijk bij. En dat leidt tot een drang om te ondernemen. Iedereen wil hier een entrepreneur zijn. Maar ondernemen en proberen te innoveren is een heel ‘messy business’. Het lukt vaker niet dan wel. En dus moet je bereid zijn om mislukking te aanvaarden en open te staan voor verandering. Dat doen we hier.’ Het weer kunnen we niet naar Vlaanderen verhuizen. Die spirit wel.

 

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud