Advertentie

Disruptief onderwijs

©Ilse De Bondt

De ontwrichting zit ons dichter op de hielen dan we denken. Ook in het onderwijs. Voor de volgende generatie zal wat wij disruptief vinden waarschijnlijk heel normaal zijn.

Door Peter Hinssen, partner in Across Group en voorzitter van Across Technology

Ik ben deze week in San Francisco en San Diego met een groep van 30 Belgische bedrijfsleiders. We spotten er waar de volgende golf van disruptieve (ontwrichtende) modellen en technologieën, die ons leven grondig gaan veranderen, vandaan zullen komen. Een wervelwind van bezoeken aan start-ups, het ontdekken van techbedrijven en proberen te achterhalen hoe je de nieuwe concepten kan toepassen bij ons. Zeer intens, zeer leerrijk, maar ook bijzonder vermoeiend.

Ik ben bekaf. Ook al omdat ik voor dag en dauw ben opgestaan om al om zes uur ’s morgens te kunnen skypen met mijn dochter van 15. Om haar woordjes Latijn op te vragen, want ze heeft vandaag examen. Ik doe dat eigenlijk wel graag. Ik heb zelf bijzonder graag Latijn gestudeerd, en het geeft me een bijzonder leuke band met mijn dochter duizenden kilometer van huis.

Ik heb deze week veel aan haar moeten denken. Twee ervaringen lieten op mij een bijzondere indruk na, en telkens in verband met het onderwijs.

We hebben de Kahn-academie bezocht, die een enorme impact begint te krijgen op de Amerikaanse middelbare scholen. Duizenden uren lesmateriaal zijn gratis beschikbaar. In kleine porties behapbare informatie die studenten kunnen gebruiken om zich in te werken in vakken van biologie tot aardrijkskunde, van meetkunde tot algebra. De Kahn-academie groeit indrukwekkend. Maar wat mij vooral trof, was het enthousiasme van de studenten én van de leraars die deze omwenteling in het onderwijs zien: op maat van de wereld van jongeren vandaag. Want die zijn echt niet meer aangepast om een uur lang op een stoeltje stil te zitten luisteren naar een leerkracht.

Nog het meeste indruk maakte het bezoek aan Coursera, twee jaar geleden opgestart door Daphne Koller, een briljante wetenschapper van Stanford University met een Israëlische achtergrond. Koller werkte bij Stanford aan artificiële intelligentie. Als een van de eersten ondervond ze daar het ongelooflijke effect van MOOC’s, Massive Online Open Courses, waarbij studenten via het internet een cursus kunnen volgen, oefeningen kunnen maken en examens kunnen afleggen. Allemaal online.

Koller besloot twee jaar geleden de topuniversiteiten met elkaar te verbinden en hun cursussen aan te bieden aan studenten uit de hele wereld. Coursera was geboren. Meer dan honderd instellingen zijn erbij aangesloten. Daar zit geen enkele Belgische universiteit tussen. Het resultaat is spectaculair. Er worden zo’n duizend cursussen aangeboden, al meer dan 7 miljoen studenten gebruiken het platform.

Je kan er bijvoorbeeld Data Science studeren. Elk bedrijf smeekt om datawetenschappers. Op Coursera kan je in negen cursussen een diploma halen. Briljant lesmateriaal, schitterende begeleiding online en een subliem platform maken studeren superhandig en beklijvend. Bij ons vind je met moeite een richting aan een klassieke universiteit die deze stof aanbiedt.

Coursera is nog maar begonnen. Het komt nu met ‘specialisaties’ van opleidingen en brengt studenten in contact met bedrijven waar je je opleiding in de praktijk kan toetsen. Het biedt bedrijven aan de opleidingen te sponsoren. Google biedt bijvoorbeeld een cursus Data Science gratis aan en kan in ruil de top 1 procent van de studenten benaderen om bij Google te gaan werken. General Electric kan de studenten een case laten uitwerken waarbij de data van het bedrijf gebruikt worden om patronen of analyses te maken. De beste studenten krijgen de kans om bij GE te gaan werken. Nu zeggen we nog: ‘Ik heb voor ingenieur gestudeerd in Gent en een MBA van Vlerick gehaald.’ Binnenkort wordt dat misschien: ‘Ik heb op Coursera een Data Science-opleiding van Google gekregen en die toegepast op een Capstoneproject van General Electric.’

Coursera wordt zwaar gefinancierd en staat nog maar in de beginfase. Zeven miljoen gebruikers, in amper twee jaar. Even duidelijk is dat Coursera bijzonder disruptief kan zijn. Niet voor de 100 top-universiteiten die inhoud aanleveren, zoals Harvard, Stanford en MIT. Wel voor de tweederangsuniversiteiten. Met andere woorden, die van bij ons.

Over drie jaar gaat mijn dochter studeren. Als ze haar woordjes Latijn goed geblokt heeft, natuurlijk. Ze zal dan een keuze moeten maken: studeren in een stad als Gent of Leuven en een ‘klassieke’ opleiding krijgen, of zich met een laptop in de tuin nestelen en online op een platform als Coursera een opleiding volgen. Spannend. Scary en cool tegelijk. Zoals zoveel dat we in San Francisco en San Diego gezien hebben. De ontwrichting zit ons dichter op de hielen dan we denken. Voor de volgende generatie zal wat wij disruptief vinden waarschijnlijk heel normaal zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud