Games of Throne

©Dries Luyten

Enkele dagen voor de verkiezingen blijft het gebrek aan ideeën de communicatie van de Vlaamse partijen domineren.

Door Marc Fauconnier, CEO van reclamebureau Famous

Er hebben weinig of geen topcreatievelingen actief meegewerkt aan de politieke campagnes, en dat is eraan te zien. Die ene frisse headline - ‘als het klimaat een bank was, was het al lang gered’ - heeft de PVDA dan nog zonder bronvermelding gepikt van wijlen de Venezolaanse president Hugo Chávez.

Politici zullen misschien opwerpen dat creativiteit ondergeschikt is aan hun optreden in debatten en interviews. Ze hebben enkel gelijk als ze Bart De Wever, Kris Peeters of Maggie De Block heten, want die zitten op de goede golf en krijgen massa’s airplay. De mindere goden en kleinere partijen hadden met wat meer inspiratie hun standpunten veel doeltreffender aan de man kunnen brengen. Belgische adverteerders hebben de economische waarde van creativiteit intussen wel begrepen. Ze stimuleren hun reclamebureaus steeds vaker om de lat hoger te leggen. Bij de Belgische politici dringt dat besef hopelijk tegen de volgende verkiezingen door.

Creativiteit kan ook van tactische aard zijn. Op dat vlak - het moet gezegd - kent de N-VA dezer dagen haar gelijke niet. En geloof me, het valt me persoonlijk niet makkelijk om dat te zeggen. Wie de speltheorie kent (of googel het woord gewoon) begrijpt meteen waarover ik het heb. Het gaat om electorale partijtjes driebanden waarbij niet de directe maar de indirecte ontvangers worden geviseerd.

Enkele voorbeelden. Door provocerende uitspraken over werklozen en steuntrekkers te doen geeft de N-VA de linkse partijen weer wat wind in de zeilen, in de hoop dat directe concurrenten als Open VLD en CD&V daaronder lijden. Met zijn eerste videotweet in het Frans neutraliseert De Wever de ongerustheid bij veel Vlamingen over de toekomst van het land. En als hij hier en daar een Waalse kiezer kan overtuigen om rechts te stemmen, is dat leuk meegenomen.

Deze tactische spelletjes hebben maar één keerzijde: omdat ze zowat alle politieke tegenstanders in verlegenheid brengen blijven er na 25 mei maar weinig bondgenoten over. Dan kan ‘pyrrusoverwinning’ wel een het postelectorale buzzword worden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud