Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen

©RV DOC

Op perron 9 van Antwerpen Berchem vertrekken de treinen naar de hoofdstad. Verkleumde reizigers staan te wachten op een trein met vertraging, of wie weet, misschien is hij wel afgeschaft. Problemen met het rijdend materieel en het ­rijdend personeel, met de sporen en de bovenleidingen, met amok makende ­reizigers, koperdieven en zelfmoordenaars,... Het wordt steeds gedeprimeerder aangekondigd door de luidsprekers, met telkens als slot een aandoenlijk ‘gelieve ons hiervoor te verontschuldigen’.

Hét feit van 2010 voor Roland Legrand, manager nieuwe media

Soms wil een mens dan zo’n spoorwegaankondiger toeroepen ‘Neen! Ik neem uw verontschuldigingen niet! Uw bedrijf faalt door eigen fout, en iedereen weet het, maar niemand doet er iets aan.’

Falend materieel, stakingen en veiligheidsproblemen komen er niet zomaar. Ze zijn het gevolg van het feit dat de NMBS een karikatuur is van de staat ­België.

Net zoals België wordt de NMBS geteisterd door bevoegdheidsconflicten, een gebrek aan visie op langere termijn en heilige huisjes zoals oppermachtige vakbonden die het bedrijf vakkundig om zeep helpen.

Op de sociaalnetwerksite Facebook is intussen een bonte verzameling NMBS-discussiegroepen actief. Alleen, facebooken op de trein is moeilijk. Wifi is volgens onze spoorwegen iets voor internationale zakenreizigers op weg naar Londen en Parijs. Het simpele volk op de forenzentreinen zal wel de Metro lezen, tenminste wanneer de aftandse treinstellen genoeg verlichting hebben.

Die oude treinen hebben tegelijk iets ontroerends. Ze zijn als oude veteranen die bij gebrek aan jonge helden nog eens de rol van stormtroepen spelen. Het verbeten gezicht van de conducteur op perron 9 zegt zoveel als ‘Ondanks alles, ondanks het geklungel, de verkwisting, het gebrek aan visie en moed, ondanks dat alles zijn we hier toch. Want eigenlijk is het spoor een fantastische uitvinding.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud