Het heilige paard

Duitsers, en dan vooral Duitse mannen, houden van auto’s. Er zijn hele boeken vol geschreven over die liefdesrelatie. Maar wat als de geliefde een molensteen om de nek van de economie wordt?

Door Carsten Brzeski, chief economist ING Duitsland.

De auto als weg naar de vrijheid, als verlengstuk van het ego of puur om persoonlijke rijkdom te etaleren. En omdat auto’s - of beter: de export van auto’s naar de hele wereld - al decennia aan de basis liggen van het economisch succes van Duitsland, zou dat een geval van eeuwigdurende liefde moeten zijn. Helaas, bijna niets is voor altijd. Het lijkt erop dat de Duitsers door hun vurige passie voor de auto-industrie oogkleppen op hebben en de toenemende nadelen en gebreken van hun geliefde niet zien.

De autosector is essentieel voor de Duitse economie. Te essentieel.

De autosector is essentieel voor de Duitse economie. Te essentieel. De sector levert een vijfde van de omzet van de totale industrie, geeft werk aan 750.000 Duitsers en staat voor bijna een derde van alle onderzoeks- & ontwikkelingsuitgaven. Van de grootste tien Duitse beursgenoteerde bedrijven komen er drie uit de automobielsector. Ook al worden inmiddels buiten Duitsland meer Duitse auto’s geproduceerd dan in eigen land, de auto-industrie blijft een belangrijke steunpilaar voor de economie.

Die steunpilaar kan echter de komende jaren op de helling komen te staan. Want de teergeliefde hangt te veel om de nek van de Duitse economie en knijpt ze langzaam de keel dicht. De wereldwijde automobielmarkt staat voor grote veranderingen. Niet zozeer door nieuwe, soms volledig elektrische motoren, wel door veel ingrijpender trends. De belangrijkste twee zijn het autodelen en de zelfsturende auto’s.

Terwijl zelfsturende auto’s, zeker in Europa, nog even op zich zullen laten wachten, groeit het fenomeen autodelen ook in Duitsland. In 2008 was het iets voor een handvol freaks, inmiddels staan al 1 miljoen Duitsers ingeschreven bij aanbieders van autodelen. Het aandeel van de jongere generatie (tot 45 jaar) in de aankopen van nieuwe wagens is de afgelopen 20 jaar gedaald van de helft naar iets meer dan een kwart.

De groei van autodelen heeft te maken met veranderingen in de Duitse (en internationale) levensstijl. Steeds meer Duitsers trekken naar de grote steden. Er is minder behoefte aan fysieke mobiliteit. De smartphone en de sociale media nemen langzamerhand de rol van de auto over. Waarom naar vrienden of familie rijden als je ook kan chatten en skypen?

Tijd voor een nieuw groen blaadje voor de Duitse bedrijven en voor werkelijk innovatief denken

Door die twee trends kan de vraag naar nieuwe auto’s, zeker in het Westen, jaarlijks met 40 procent dalen. Slecht nieuws voor de Duitse automobielindustrie en ook slecht nieuws voor de Duitse economie. Zo wordt de geliefde een molensteen om de nek. Tijd voor een nieuw groen blaadje voor de Duitse bedrijven en voor werkelijk innovatief denken. Duitsland doet er goed aan niet alles in te zetten op één paard.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud