Het komt uit de lucht vallen

Innovatie-ondernemer en partner nexxworks

Het jaar is pas begonnen en Elon Musk geeft er al een ferme lap op. We kennen Musk allemaal als de charismatische oprichter van Tesla, de disruptor in de automobielsector. Hij lanceerde Tesla nadat hij PayPal had verkocht, de disruptor in de financiële sector. En nu werd trots aangekondigd dat Google 1 miljard dollar investeerde in SpaceX, het andere bedrijfje van Elon Musk, de disruptor in de ruimtevaart.

Door Peter Hinssen

©dieter snoeck

Met een dertigtal CEO’s van België bezochten we vorig jaar SpaceX. Ik heb er toen ook een column in De Tijd over geschreven, dat we allemaal geschrokken waren van de ambities ‘om Mars te koloniseren’. Veel mensen vonden dat wel een grappig verhaaltje, een start-up met de ambitie om Mars te ontginnen als back-upplaneet.

Maar toen Google aankondigde dat het, samen met Fidelity, 1 miljard dollar in SpaceX pompte, was het ineens iets minder humoristisch. Over een paar weken ga ik op bezoek bij GoogleX, de onderzoeksdivisie van Google. Ik kijk daar erg naar uit. Ik werk al jaren met Google samen, maar het is de eerste keer dat ik in zijn bijna geheime afdeling binnen mag. GoogleX is door Google-oprichter Sergey Brin opgericht als de toekomstfabriek van Google, en wordt geleid door Astro Teller, de Captain of Moonshots. Een handjevol eliteonderzoekers werken er aan projecten zoals de chauffeurloze auto, of contactlenzen die de glucose in je tranen meten om een totale disruptieve doorbraak in de wereld van diabetespatiënten te realizeren.

Google wil via ballonnen op 32 km hoogte grote gebieden van gratis internet voorzien.

Het project dat we gaan bekijken is het Project Loon-verhaal. U heeft er waarschijnlijk al van gehoord, het idee om internetdiensten in afgelegen gebieden aan te bieden door middel van ballonnen in de stratosfeer. Het project is in Afrika en in NieuwZeeland al een poos aan het experimenteren met grote ballonnen 32 kilometer boven de aarde. Die kunnen meer dan 100 vierkante kilometer voorzien van draadloos internet met de snelheid van een 3G-netwerk.

Mooi initiatief, dacht ik. Nobel en filantropisch om hele gebieden in Afrika, waar de toegang tot het internet achterophinkt, toch te voorzien van toegang tot het web. Mooi. Tot ineens het beeld wat ruimer werd. Google steekt 1 miljard in SpaceX, dat al 13 lanceringen van zijn Falcon-raketten achter de kiezen heeft en makkelijk satellieten in een baan om de aarde kan brengen. En ineens vallen de puzzelstukjes mooi in elkaar.

Deze week was ik te gast bij een groep topmannen uit de telecomsector, die nog altijd veel geld verdient en waar al die jaren vooral naar de ANDERE telecomoperator gekeken werd als dé concurrent. Een sector waar het spel was een paar procent klanten te stelen van de ene, een paar contracten te winnen van de andere. En plots valt een totaal onverwachte concurrent uit de lucht. Letterlijk.

Gaan Google en SpaceX binnenkort heel België bestralen met gratis internet? Hoogst onwaarschijnlijk. Ik zou mijn abonnement nog niet opzeggen. Maar het is wel het type disruptief denken dat bedrijven moeten doen om te kijken hoe de toekomst van hun sector er gaat uitzien. Google is trouwens niet de enige. Vorig jaar heeft Facebook een bedrijf gekocht dat drones kan laten vliegen op grote hoogte om grote gebieden toegang tot het internet te bieden.

En u mag er gerust in zijn, als ik terugkom van GoogleX zal ik er zeker een column over schrijven.

Peter Hinssen is partner bij Across Group en voorzitter van Nexxworks. Hij twittert via @hinssen.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud