Peeters-app geen staaltje van creativiteit

Wat maakt de campagnes van politici als Barack Obama en Angela Merkel tot een voorbeeld? Ze durven nieuwe middelen uit te proberen om hun visionair beleid in the picture te plaatsen.

Door Kristien Vermoesen, managing partner van het communicatiebureau Finn

In plaats van klakkeloos Merkel te kopiëren, zouden onze politici en hun campagneteams beter nadenken hoe ze echt kunnen inspireren: door creativiteit en innovatie. Er zijn hier start-ups genoeg om de kiezer mee te trekken in je verhaal.

De app van minister-president Kris Peeters waarmee hij potentiële kiezers in 3D kan toespreken is een leuk initiatief, alleen: het is een haast letterlijke kopie van die waarmee Merkel vorig jaar al verraste. Ook minister Crevits’ campagnefoto, samengesteld met selfies van ‘gewone mensen’, lijkt verdacht veel op het Merkels collagebillboard. Daarin bracht haar team een reeks foto’s van handen samen om de boodschap ‘Duitslands toekomst is in goede handen’ kracht bij te zetten. In zekere mate kan men de twee opgestoken vingers van de N-VA ook zien als een interpretatie van de uitspraak van Merkels campagneleider dat ‘elke campagne een symbool nodig heeft’.

Het wordt duidelijk dat de Belgische campagneleiders heel goed geluisterd hebben naar de uiteenzetting van Lutz Meyer, het creatieve brein achter de Merkel-campagne, eind vorig jaar in ons land. Alleen zien ze één ding over het hoofd. Ze nemen de vorm over, de app, de collage, maar vergeten de inhoud: de innovatie.

Waarom gaan Vlaamse campagneleiders de mosterd halen bij Merkel? Waarom maakte Obama indertijd school? Omdat ze innoveren, en zo inspireren. Obama zette als eerste politicus Pinterest (een lifestyle-kanaal!) en de sociaalnetwerksite Tumblr voor zijn campagnes in. Merkel deed hetzelfde met de 3D-app, met innovatieve beeldvorming op de affiches (geen koppen, wel gewone mensen) en door haar campagne op te hangen aan een sterk symbool (haar typische tegen elkaar gevouwen handen).

In plaats van het Duitse voorbeeld letterlijk te kopiëren, kunnen we in België misschien eens kijken wat er op eigen bodem aan creativiteit voorhanden is. Waar blijft de eerste partij die een interactieve video maakt met de software van Zentrick, het platform waarin Duco Sickinghe onlangs nog investeerde? Welke politicus maakt een inspirerende reeks Frontbacks? (De app ‘Frontback’ neemt terzelfdertijd een foto van wat er voor en achter jou gebeurt en plakt die twee foto's tesamen, red.)

Van een politicus verwachten we dat die visie heeft en verder kijkt dan de waan van de dag. Andermans succesformules kopiëren associeer ik niet met visie. Als je zelfs voor je campagne al klakkeloos kopieert, wat moeten we dan verwachten van het beleid?

Obama won twee presidentschappen, in verre van perfecte economische omstandigheden. Merkel won met 41,5 procent van de stemmen, het beste resultaat voor de CDU in 20 jaar. Dat deden ze door al in hun campagne het verschil te maken. Door baanbrekende originaliteit tentoon te spreiden en door concurrerende campagneteams het nakijken te geven met vernieuwende acties en tools. Door dus op een originele manier stemmen te winnen voor een charismatisch beleid.

Los van politieke voorkeur pleit ik voor meer durf in de campagnes. Experimenteer in uw communicatiekanalen. Wees niet bang om ‘over the edge’ te denken. Inspireer en overtuig ons dat u het verschil kunt maken de komende vijf jaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud