‘Projekje' voor België gevraagd

Innovatie-ondernemer en partner nexxworks

Ik ben deze week te gast in Tokyo en Kyoto tijdens het fameuze ‘cherry blossom season’ en dat is altijd een feest. Heel Japan staat dan in rep en roer. Drommen mensen nemen ettelijke foto’s van de bloeiende kerselaars als betrof het Beyoncé, terwijl de Europeanen wat bevreemd toekijken. Een beetje zoals ik in 2003 verbijsterd gadesloeg hoe iedereen in de Japanse metro en trein op zijn smartphone zat te staren.

Ik geef het u op een blaadje, u zal bij Tokyo 2020 niet naast de zelfrijdende taxi’s en de humanoïde robots kunnen kijken.

Dat was toen voor mij du jamais vu. Japan was ons toen bijna 10 jaar voor in mobiel internet. De staatsoperator NTT Docomo had de i-mode internetphone op de markt gebracht toen wij nog zaten te luisteren naar het getjangel van onze krakende modems. Het was samen met Zuid-Korea de eerste markt waar iedereen aan zijn smartphonescherm gekleefd zat. Japan had glasvezelinternet ingevoerd lang voor er bij ons sprake was van breedband.

Maar ook hier geldt de wet van de remmende voorsprong. Toen in 2008 de Apple iPhone werd geïntroduceerd, was het ineens gedaan met de NTT Docomo i-mode en schakelde Japan massaal over op de iPhone.

Afgetroefd

De laatste tien jaar zijn zwaar geweest voor de Japanse innovatietrots. Waar Sony, Panasonic, Nikon, Honda en Toyota in de jaren tachtig en negentig nog wereldvoorbeelden waren, gingen ze de jongste tijd door een heel zware periode. Panasonic deemsterde bijna helemaal weg. Bedrijven als Nikon werden door de cameragolf van de smartphones buitenspel gezet. Sony kreeg het extreem lastig om nog met iets echt revolutionair af te komen en werd door Apple en zijn Zuid-Koreaanse aartsvijand Samsung gekortwiekt.

De Japanse autobouwers werden door de Zuid-Koreanen afgetroefd in kwaliteit en prijs en daarenboven op het vlak van de creativiteit vernederd door Silicon Valley, met Tesla op kop.

De Belgische regering wil 30 miljard investeren in ‘infrastructuur’, waarvan 3 miljard in ‘digitale infrastructuur’. Wat eigenlijk vooral neerkomt op het uitbouwen van het glasvezelnet van Proximus

Je zou met een immens snel vergrijzende bevolking bijna bij de pakken blijven zitten. Niet de Japanners! Als geen ander weten ze iedereen achter hetzelfde doel te scharen, en iedereen te mobiliseren. Tokyo 2020 werd geboren. De Japanners zijn nu nog even bezig met het fotograferen van bloesems, maar het is opvallend hoe de nakende Olympische Spelen iedereen weer energie geven.

Ik geef het u op een blaadje, u zal bij Tokyo 2020 niet naast de zelfrijdende taxi’s en de humanoïde robots kunnen kijken. Tokyo maakt zich op om de wereld te tonen dat het nog altijd de wereldtop is inzake technologische creativiteit en innovatie. Wat zo’n ‘project’ niet kan teweegbrengen.

Ik lees in deze krant dat de Belgische regering 30 miljard wil investeren in ‘infrastructuur’, waarvan 3 miljard in ‘digitale infrastructuur’. Wat eigenlijk vooral neerkomt op het uitbouwen van het glasvezelnet van Proximus. Ik lees ook dat de aankondiging van het ‘infrastructuurproject’ van premier Charles Michel op weinig animo kon rekenen en dat het vrij lauw onthaald werd.

Frieten

Wat wil je ook. ‘Infrastructuur’ klinkt doodsaai. Als Sergio Herman aankondigt dat hij gaat investeren in een nieuwe keuken en wat verse potten en pannen gaat kopen, kijkt er geen hond om. Maar als Sergio aankondigt dat hij ‘frieten gaat bakken zoals er nog nooit frieten zijn gebakken’ staan ze rijen dik aan te schuiven voor een bakje.

We hebben iets nodig zoals Flanders Technology, waarmee wij toen in onze regio de creativiteit en de innovatie en vooral het enthousiasme en de hoop deden opleven.

Zoals Sergio zou zeggen: België heeft een ‘projekje’ nodig. Het moet misschien geen sportproject zijn zoals Tokyo 2020. Liever niet eigenlijk, want we hebben geen al te beste herinneringen aan dat soort fratsen. Maar wel iets waar we warm van worden. Geen ‘infrastructuur’. Iets zoals Flanders Technology, waarmee wij toen in onze regio de creativiteit en de innovatie en vooral het enthousiasme en de hoop deden opleven.

We hebben in ons land meer nodig dan infrastructuur. We hebben een ‘projekje’ nodig.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud