Advertentie

Stemtest vergeet ondernemerschap

©rv

Voor de Stemtest 2014 selecteerden de makers zowel voor het Vlaamse als voor het federale niveau een reeks van telkens 35 stellingen om zo de politiek en haar actuele thema’s dichter bij de kiezer te brengen. Stellingen rond ondernemerschap of innovatie ontbreken echter haast volledig. Dat is verrassend.

Door Stefan Coucheir, zaakvoerder van de marketingadviesbureaus Antenno en Common Ground

Met veel goede wil ontwaren we in de federale en de Vlaamse stemtest één stelling die aansluit bij ondernemerschap en innovatie: de federale test peilt naar een mening over de verschuiving van de belasting op arbeid naar meer belasting op consumptie. Wie vooraf een gokje had gewaagd, had wellicht stellingen verwacht over maatregelen die innovatie stimuleren of ondernemerschap faciliteren. Ook technische thema’s als de notionele intrestaftrek zijn verre van een grote onbekende in het politieke debat.

Advertentie

Verrassend dus dat die thema’s het niet haalden (de makers van de Stemtest 2014 leggen uit hoe ze tot hun keuze kwamen). Zoals gezegd omdat de gevoeligheden rond ondernemen, de initiatieven om ondernemerschap te prikkelen en ook de federale regeringsmaatregelen die ondernemers troffen de voorbije jaren meermaals het onderwerp van discussie zijn geweest.

Van het Vlaamse niveau is bekend dat het wil investeren in innovatie. Minister-president Kris Peeters was tien jaar geleden de eerste die pleitte voor het onlangs opgeviste idee van een minister van Ondernemerschap. Ook tonen actuele discussies over innovatieve applicaties, zoals Uber of Airbnb, dat het kaderen van innovatie een taak is waar de volgende regering werk van moet maken.

Ondernemerschap en innovatie bevinden zich overigens in mooi gezelschap. Over media, een sector waarop innovatie rechtstreeks inwerkt, valt nauwelijks een woord. Ook een dossier als de woonbonus, een element dat zeer direct ingrijpt op het leven van veel kiezers, komt nergens aan bod. De stemtest wil de verkiezingen en de politiek zoals gezegd dichter bij de mensen brengen. Op basis van de gebruikte stellingen kan je echter niet anders dan concluderen dat onder andere ondernemerschap en innovatie volgens de makers voor veel mensen een ver-van-hun-bedshow moeten zijn.

Dat is een gemiste kans. Als je burgers wil sensibiliseren rond politiek, ideologie en besluitvorming, dan mogen thema’s als ondernemerschap en innovatie niet ontbreken. Ook in de volgende legislatuur zullen beslissingen vallen die bepalen hoe innovatief onze bedrijven kunnen of willen zijn. Maatregelen om ook ondernemers langer aan het werk te houden, dienen zich aan. Net als ideeën om risicogedrag en ondernemerschap te stimuleren of om ondernemers de kans te geven om opnieuw een versnelling hoger te schakelen. Niet enkel in termen van omzet, brutomarge of nettoresultaat, maar ook over hun maatschappelijke rol.

Het moet in eerste instantie een positief en wervend discours zijn, en geen kwestie van betutteling. De Stemtest 2014 onderschat de sense of urgency die daarover leeft. Dat mag echter niet verhullen dat elke partij een mening en hopelijk zelfs een uitgesproken mening heeft over hoe beleidsmakers ondernemerschap en innovatie in de volgende regeerperiode kunnen aanwakkeren. Wie er de verschillende partijprogramma’s op naleest, vindt alvast het nodige leesvoer in afwachting van een stemtest voor ondernemers.

Advertentie

Laat ons op 25 mei gewoon kiezen voor ondernemerschap. Vergeet die Stemtest.

Advertentie
Gesponsorde inhoud