Senior writer

Ageas is bezig aan een succesverhaal met gerichte buitenlandse acquisities. Wie had dat verwacht van een verzekeringsgroep gebouwd op de ruïnes van Fortis?

Een belangrijke overname in Portugal vorige week, een eerste stap in Vietnam gisteren met de oprichting van een joint venture. De verzekeringsgroep Ageas timmert gestaag voort aan haar internationale expansie. Met haar filiaal AG Insurance is ze marktleider in België, maar de groep haalt inmiddels al meer premie-inkomsten in het buitenland.

Ageas is actief in onder meer Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk en Portugal, en is inmiddels al aanwezig in zeven Aziatische landen, waaronder China. Zonder veel fanfare heeft Ageas zich de voorbije jaren ontpopt tot een Belgisch bedrijf met een sterke buitenlandse aanwezigheid.

Financieel levert het ook resultaten op. In de eerste helft van dit jaar haalde Ageas 469 miljoen euro nettowinst. De appreciatie van de beleggers voor wat de verzekeringsgroep presteert, blijkt uit de beurskoers: die verdrievoudigde sinds 2012, met dank ook aan de royale inkopen van eigen aan­delen.

Ageas heeft de voorbije jaren een fraai parcours af­gelegd. Tegen alle verwachtingen in. Wie had er in 2009 een stuiver op durven te verwedden dat er nog iets moois gebouwd kon worden op de ruïnes van Fortis?

Ageas begon als wat restte van het vroegere Fortis, na afsplitsing van de bankactiviteiten en de Nederlandse verzekeringstak, én met een hoop juridische claims erbovenop. De raad van bestuur van Ageas en het management onder leiding van CEO Bart De Smet hebben de voorbije jaren bewezen dat uit die puinhoop toch nog waarde te puren viel. Door geduldig en voorzichtig te bouwen hebben ze een stuk kunnen recupereren van het verlies dat de aandeelhouders door de ondergang van Fortis hebben geleden.

Nu het bedrijf overeind is gekrabbeld en zijn rug recht, sporen sommigen het alweer aan ambitieuzer te zijn en zijn groei te versnellen, door de oorlogskas van 1,5 miljard euro in te zetten voor een serieuze overname.

Het grote geld heeft Ageas voorlopig nog niet boven­gehaald. Voor zijn jongste acquisitie in Portugal, die Ageas naar de tweede plaats tilt op die markt, telt het 191 miljoen euro neer. Dat is peanuts in vergelijking met de 24 miljard euro die Ageas in 2007 - toen het Fortis heette - veil had om een flink part van de Nederlandse bank ABN AMRO over te nemen. Maar het is genoegzaam bekend waar die grootheidswaanzin toen toe leidde. Die les is nog niet vergeten.

Ageas kiest voor selectieve overnames die passen in een duidelijke strategie, vanuit een langetermijnperspectief en met een spreiding van de risico’s. De principes die voor het verzekeren gelden, past Ageas ook toe in zijn overnamepolitiek. Dat is verstandig. Het bedrijf moet zich niet laten opjagen door analisten of door de financiële markten. Als Ageas deze koers aanhoudt, kan dit een verhaal van heropstanding worden. Als dat tenminste niet bruusk wordt doorkruist door de claims die Ageas, als erfopvolger van Fortis, nog altijd boven het hoofd hangen. Want dat risico blijft bestaan.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud