Party like it's 1999

©mfn online editor import

De aandelen van de professionele netwerksite LinkedIn werden gisteren om 19.30 uur verhandeld tegen 105 dollar per stuk. Die prijs waardeert het bedrijf op 10 miljard dollar. Dat is meer dan pakweg Colruyt of UCB. Dat is van geen kanten een redelijke waardering.

Het doet denken aan het dolle dotcomtijdperk van 1999. Ook toen waren jonge techbedrijven op de beurs vaak meer waard dan wereldwijd vertakte multinationals uit de reële economie. Het aandeel van een hip internetbedrijfje placht op zijn eerste beursdag door het dak te schieten, zoals nu gebeurt met sociaalnet­werk­bedrijfjes. Het Chinese Renren deed het LinkedIn enkele weken geleden al ­voor. De koers daarvan is overigens al flink terug­gevallen.

Toen en nu speelt de groepspsychologie een grote rol. Als je bij de uitgelaten massa wil horen, vergeet je al eens nuchter te zijn. Je wordt meegesleept. Dat effect wordt nog versterkt door schaarste. Slechts 8,2 procent van de LinkedIn-aandelen werd naar de markt gebracht. Nogal wiedes dat de prijs de pan uitrijst. De wet van vraag en aanbod, nietwaar?

In de huidige situatie van ultralage rentetarieven wordt dit effect uitvergroot. De blijvend lage rente is een uitnodiging met gouden krullettertjes om extra risico’s te nemen voor die o zo begeerde extra return. In de voorbije jaren ging de zoektocht langs onder meer huizenmarkten, BRIC-landen en grondstoffen. Nu is ook de niche van de sociale netwerken aan de beurt.

In die sector dient zich met LinkedIn dan nog een op het eerste gezicht fantastische opportuniteit aan. Zeg nu zelf: een site met 100 miljoen profielen en miljarden bezoekers per maand, met marktleiderschap in de niche van de personeelsaanwervingen, een combinatie van sociaal netwerk en zoekrobot, saai en ernstig genoeg om niet platgewalst te worden door Facebook. Wenst u daar dan geen pakketje aandelen van?

Analisten en beleggers die deze prijs van 105 dollar - een goeie 650 keer de jaarwinst en 40 keer de jaaromzet - redelijk vinden, vergelijken met sectorgenoten, zoals Groupon en Twitter, waarvan de waarderingen ook al vlotjes in de miljarden lopen. Dat is een vrij knullige denkfout. Is een koe duur als je er twee konijnen voor krijgt? Nee, toch? Behalve dan als die konijnen elk 100.000 euro kosten. Is 10 miljard voor LinkedIn veel als Facebook 75 miljard waard is? Niet buitensporig, voor iemand die vindt dat Facebook meer waard mag zijn dan Goldman Sachs en AB InBev.

Kortom, LinkedIn heeft - ook al maakt het bedrijf wat winst - alle eigenschappen van een zeepbel. Die 105 dollar per aandeel lijkt eerder de prijs die een roekeloze dromer er gisteren voor wilde betalen in de hoop er morgen 200 dollar voor te krijgen.

De begeleidende zakenbankiers schoven aanvankelijk een prijs per aandeel van 32 à 35 dollar naar voren. Een iets realistische inschatting, al bevatte ook dat prijsniveau al een flinke scheut optimisme.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect