Uber en Airbnb dwingen overheid klantvriendelijker te worden
Of het nu om alternatieve taxidiensten of bed & breakfasts gaat, de nieuwe technologie plaatst de overheid meer dan ooit voor de uitdaging om fors klantvriendelijker worden.
Zoals de Brusselse regering zich geen raad weet met de alternatieve taxidienst Uber, zo worstelt nu ook de Vlaamse regering met Airbnb, een app die een compleet nieuw circuit van bed & breakfasts doet verrijzen. De radeloosheid blijkt uit hoe iedereen gisteren naar de eigen deelbevoegdheid teruggreep. Minister van Toerisme Geert Bourgeois (N-VA) waarschuwde dat Airbnb de Vlaamse toerismewetgeving moet naleven. Minister van Innovatie Ingrid Lieten (sp.a) stelde dat de innovatie niet mag worden gehinderd door te veel regulitis, ook al heeft haar partij de toerismewetgeving mee goedgekeurd. Maar au fond wordt de Vlaamse regering in snelheid gepakt door de nieuwe technologie, die een nieuwe economie mogelijk maakt. Een economie waarin iedereen tegelijk producent en consument kan zijn.
Uber en Airbnb zijn revolutionair omdat ze het via een app op je telefoon supermakkelijk maken een plaatsje in je wagen of een kamer in je huis te verhuren. Vroeger gebeurde zoiets voor vrienden en kennissen. Nu kan het op grote schaal, als een lightversie van wat professionele taxichauffeurs en hoteluitbaters doen. Meteen rijst de vraag hoe sterk we die lightversies moeten reguleren. Zo sterk dat we de nieuwe technologie de facto verbieden? Of zo licht dat er risico’s ontstaan?
Er is een goede reden waarom de overheid haar regels moet herbekijken en die zo licht mogelijk moet maken. Nieuwe technologie biedt namelijk alternatieven voor keuringen, overheidslicenties en regulering. Gebruikers evalueren elkaar via hun smartphones en geven scores. Ze doen dat steeds vaker onder hun echte naam, al is het maar omdat sinds Facebook de meeste mensen niet meer uitsluitend via pseudoniemen op het internet actief zijn.
Het plaatst de overheid daarom voor een compleet nieuwe en belangrijke keuze: welke minimumvereistes leggen we nog op? En vanaf waar laten we de mensen zelf evalueren en geven we nieuwe technologie kansen? Het is een belangrijke discussie, omdat ze niet stopt bij auto’s en slaapkamers. Via crowdfunding kan je geld ophalen. Via swap.com kan je kleren, spelletjes, dvd’s en sportgerief ruilen. Via landshare.net kan je een stuk grond ter beschikking stellen aan wie er groenten of fruit op wil kweken. Via zilok.com kan je gereedschap delen, via carambla.com kan je de parkeerplaats op je oprijlaan verhuren.
Al die apps en sites zijn nieuwe concurrentie voor bestaande bedrijven, die zo gedwongen worden om hun klanten beter te bedienen. Maar de technologie stelt de overheid voor identiek dezelfde uitdaging: drastisch eenvoudiger en performanter worden.
Meest gelezen
- 1 Urenlang ondervraagd en huizen doorzocht: Didier Reynders verdacht van witwassen via loterijspelen
- 2 Chaos in Zuid-Korea: president heft staat van beleg op na clash met parlement
- 3 Voedingsreus Cargill schrapt duizenden jobs, in België verdwijnen 164 banen
- 4 Belasting op fossiele bedrijfswagens dreigt met 10 procent te stijgen
- 5 CEO Le Sanglier des Ardennes in Durbuy na brand: 'We waren op weg naar een recordmaand'