Afslanking maakt metamorfose Agfa compleet

(tijd) - Met de plannen om 1.050 mensen weg te snoeien uit zijn personeelsbestand, wordt Agfa-Gevaert weer een stukje slanker dan het al was. De beeldvormingsgroep uit Mortsel schakelt naar een hogere versnelling in haar metamorfose van een industrieel chemiebedrijf naar een efficiënte technologiedienstengroep. En die heeft minder mensen nodig dan de 14.000 die er vandaag nog aan de slag zijn.

Toen Lieven Gevaert in 1894 de L. Gevaert & Cie oprichtte, vermoedde hij allicht niet dat er honderd jaar later duizenden mensen voor zijn bedrijf zouden werken. Agfa-Gevaert raakte door de jaren heen wereldberoemd als leverancier van filmpjes en fotopapier voor de groeiende consumentenmarkt, en maakte daar toepassingen van voor de grafische en medische markt. Toch bleef de kern van Agfa-Gevaert al die jaren de industriële fotochemie.

Pas in 1999 werd stilaan duidelijk dat daar verandering in zou komen. Agfa voelde voor het eerst dat de opkomst van de digitale fotografie de fotofilmpjespoot waarrond het bedrijf was gebouwd, pijn deed. In het jaar waarin Agfa naar de beurs trok, werkten er nog 21.800 mensen bij de groep.

Begin dit jaar waren dat er nog maar 17.000. Door de verkoop van de afdeling consumentenproducten begin deze maand daalde dat cijfer intussen al verder tot 14.000. En de sanering die Agfa gisteren aankondigde zorgt dat er volgend jaar nog eens duizend mensen minder op de loonlijst van de groep uit Mortsel staan. Met 13.000 mensen heeft Agfa dan bijna 9.000 mensen minder in dienst dan amper 5 jaar geleden.

De sterke vermindering van het aantal personeelsleden zegt iets over de metamorfose die Agfa de jongste jaren doormaakt. Die metamorfose is al langer bezig, maar kwam in een eerste versnelling toen de Duitse hoofdaandeelhouder Bayer in mei 2002 zijn aandelen in Agfa verkocht. Onder de hoede van Bayer, een chemiegroep in hart en nieren, bleef Agfa vasthouden aan zijn traditionele activiteiten ondanks de opkomst van digitale technieken. De groep probeerde wel eens digitale camera's te verkopen, maar stopte daar al na korte tijd mee.

Nadat Bayer zijn belang verkocht, duurde het niet lang of het management van Agfa nam de opgemerkte beslissing om de consumentenpoot waar het allemaal mee begon, in de etalage te zetten. Agfa zag in dat er met de traditionele chemische fotodivisie geen geld meer te verdienen was. De Agfa-directie nam in die periode meer en meer de term 'new digital solutions' in de mond, digitale technologie die het bedrijf de toekomst in moest leiden.

Begin deze maand werd de consumentenpoot uiteindelijk verkocht, aan een Duitse investeerder. Nostalgici treurden dat Agfa zijn roots uitverkocht. Maar tegelijk gaf de verkoop van de verlieslatende consumentenpoot Agfa blijkbaar vleugels. 2004 gaat de Agfa-geschiedenis in als een scharnierjaar. Het wordt het jaar waarin de groep haar eigen metamorfose van een chemiedochter van Bayer naar een digitale technologiegroep, opnieuw versnelde.

De verkoop van de fotofilmdivisie is niet het enige wapenfeit uit 2004. Ook Agfa Monotype, Agfa's bibliotheek van lettertypes, ging dit jaar al de deur uit. In de plaats kwam een reeks overnames. Niet van arbeidsintensieve industriële chemieactiviteiten, wel van gespecialiseerde softwarebedrijven zoals het Franse Symphonie On Line, en het Israelische Pro Image. Ook het Gentse Dotrix, een ontwikkelaar en leverancier van digitale inkjettechnologie, werd dit jaar ingelijfd. De grafische poot van Agfa evolueert daarmee steeds meer naar een kernspeler in de markt van de professionele digitale inkjetdruk.

In de medische divisie, de andere van de twee overblijvende Agfa-afdelingen, is de digitalisering nog verder doorgedrongen. Agfa maakt in de ziekenhuizen furore met zijn systeem om de digitale beelden die met zijn machines opgenomen worden, ook digitaal te archiveren en uit te wisselen. Het is hier dat Agfa aan den lijve ondervindt dat er met digitale beeldtechnologie, mits ze wordt toegespitst op de juiste markt en omringd door de juiste diensten, veel geld te verdienen is. Agfa is vandaag aanwezig in een op twee ziekenhuizen ter wereld, en er gaan amper weken voorbij dat de groep geen persbericht uitstuurt over een nieuw contract met een grote ziekenhuisgroep. Onlangs, dus ook in 2004, kon Agfa nog een contract van liefst 180 miljoen euro aankondigen met een reeks ziekenhuizen van de Amerikaanse overheid. Het was het grootste contract dat Agfa ooit in zijn medische divisie sloot.

Gisteren raakte bekend dat 2004 dus ook het jaar wordt met de grootste personeelsvermindering in de geschiedenis van Agfa. Na de verkoop van de consumentendivisie wil de groep nog eens af van 1.050 mensen. Daarmee verdwijnen er alleen al dit jaar bijna 4.000 mensen van de Agfa-loonlijst. Ze betalen mee aan de tol die de levensnoodzakelijke metamorfose van Agfa vereist. De 13.000 mensen die Agfa aan boord houdt, werken voortaan officieel bij een moderne, slanke technologiegroep.

Jeroen LISSENS

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud