Andere en meer ervaren bemanning nodig

©Sofie Van Hoof

Dexia heeft dringend nood aan een crisismanager die met een team specialisten het schip drijvende houdt. Maar België en Frankrijk kibbelen over de samenstelling van het bergingsteam.

Hoewel het management van Dexia in 2011 wellicht vele uren heeft geklopt en de bestuurders vaak hebben vergaderd, konden ze niet voorkomen dat de financiële groep in 2011 is gekapseisd. Ondanks hun inspanningen zijn het management en de raad van bestuur tekortgeschoten in hun opdracht. Het resultaat is desastreus: ze hebben de Belgische en Franse belastingbetalers met een zware hypotheek opgezadeld. Het had het management en de bestuurders gesierd als ze in die omstandigheden afstand hadden gedaan van hun vergoeding. Jean-Luc Dehaene, voorzitter van de raad van bestuur, verzaakte aan zijn vergoeding. Zijn voorbeeld kreeg echter weinig navolging. Gedelegeerd bestuurder Pierre Mariani laat weliswaar zijn bonus vallen. Hij kon er natuurlijk ook geen aanspraak op maken. Maar van zijn vast salaris van 1 miljoen euro en zijn functiepremie van 200.000 euro levert hij niks in. Hij had op zijn minst een geste kunnen doen.

Ook de andere bestuurders steken de vergoeding, die beduidend hoger ligt dan in 2010 omdat er meer vergaderd is, zonder gêne op zak. Daarmee geven ze het signaal dat ze van oordeel zijn dat hen niks te verwijten valt. Van de onafhankelijke bestuurders kan men dat nog enigszins aanvaarden. Maar van de bestuurders die de referentieaandeelhouders vertegenwoordigen? Daarbij maakt het eigenlijk geen verschil of ze die vergoeding doorstorten naar de organisatie die hen naar de raad van Dexia heeft afgevaardigd dan wel in eigen zak steken. In beide gevallen zouden ze hun bezoldiging moeten laten vallen. Maar dat sommigen zich persoonlijk nog verrijken na de puinhoop die ze hebben achtergelaten, is niet te rechtvaardigen. Francis Vermeiren is niet alleen een stuk medeverantwoordelijk voor wat bij Dexia is misgelopen, hij heeft ook een rol gespeeld bij de ondergang van de ­Gemeentelijke Holding. Dat zo iemand wegwandelt met 72.000 euro en daar geen enkel gewetens­probleem mee heeft, is stuitend.

Maar wie is er om hem en de andere bestuurders tot de orde te roepen? Want, hoe onwaarschijnlijk ook, men rekent nog altijd op ­dezelfde bestuurders om te vermijden dat het zwaar gehavende Dexia-schip ­helemaal vergaat. Daar is echter een gespecialiseerd bergingsteam voor nodig dat beschikt over ervaring en expertise die de huidige bestuurders ontberen. Maar omdat België en Frankrijk het niet eens geraken over de manier waarop het Dexia-schip het best veilig wordt gesteld, kan dat bergingsteam niet aan boord worden gebracht.

Dus blijft het Dexia-schip stuurloos ronddobberen, met gedemotiveerde bestuurders die niet weten waar ze aan toe zijn en geen idee hebben van wat ze moeten doen. Het gevaar is reëel dat een onverwachte windstoot het schip op de klippen doet lopen. En dan is de catastrofe pas compleet. Er moet bij Dexia dringend een crisismanagement geïnstalleerd worden, al is het maar tijdelijk en in afwachting van een definitieve ­regeling. De oude ploeg aan boord laten is geen goede optie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud