Het wijdverspreide gebruik van de auto heeft veel schaduwzijden. Maar schrijf hem nog niet af.

In Brussel is het 98ste Autosalon gestart. De volgende dagen trekken tienduizenden Belgen naar de Heizelpaleizen om zich aan de wagens te vergapen die autoconstructeurs er presenteren. En het valt te raden dat er ook heel wat bestelbons ondertekend zullen worden.

De auto is oorzaak van heel wat ellende. Hij maakt in ons land elk jaar vele tientallen dodelijke slachtoffers. Hij is verantwoordelijk voor het fileleed en pleegt een aanslag op het milieu door zijn uitstoot van CO2 en fijnstof. Er worden almaar meer drempels opgeworpen tegen de auto. Op heel wat plekken daalt de toegelaten snelheid naar 30 kilometer per uur. En er worden lage-emissiezones afgebakend om vervuilende auto’s te bannen.

Statussymbool

Toch heeft de auto nog altijd een grote aantrekkingskracht. Als statussymbool. Maar ook omdat hij een tot dusver ongeëvenaard middel is voor mensen om zich te verplaatsen. De concurrentie van nieuwe vervoerswijzen zoals de elektrische fiets en de resem maatregelen om de mensen aan te moedigen hun wagen meer aan de kant te laten staan of er geen meer te kopen, hebben de auto nog niet van zijn voetstuk kunnen stoten.

Autoconstructeurs doen inspanningen om hun wagens veiliger en milieuvriendelijker te maken. Ze investeren in de ontwikkeling van zelfrijdende en elektrische wagens en in systemen om op basis van data de verkeersstromen soepeler te doen verlopen.

De stappen die al zijn gezet, zullen worden het Autosalon getoond. Vooral bij de elektrische wagens beweegt er wat. Door het groeiende besef dat inspanningen nodig zijn in de strijd tegen de klimaatverandering en door het succes van Tesla, dat pionierde met elektrische wagens, zijn ook andere autoconstructeurs op die kar gesprongen. De meeste hebben al enkele elektrische modellen in hun gamma. En de autokopers worden er stilaan ook rijp voor.

1,6
procent
Afgelopen jaar werden in ons land 8.929 elektrische wagens gekocht, amper 1,6 procent van het totaal.

Maar de grote doorbraak is er nog niet. Afgelopen jaar werden in ons land 8.929 elektrische wagens gekocht, amper 1,6 procent van het totaal. Om van de elektrische wagens een verkoopsucces te maken, moeten nog hinderpalen worden opgeruimd. Het prijskaartje moet omlaag. De afstand die de wagens kunnen rijden tussen twee oplaadbeurten in moet toenemen. En de oplaadinfrastructuur, vooral op openbaar toegankelijke plaatsen, moet nog heel sterk worden uitgebreid.

Maar een elektrische auto blijft een auto, en een bron van overlast zoals onveiligheid, verkeerscongestie en beslag op de ruimte - door de plaats die nodig is om hem te stallen of hem te laten rijden.

Faire prijs

Om de Belgen ervan te overtuigen de auto links te laten liggen, moeten ze aantrekkelijke alternatieven hebben om zich comfortabel en tegen een faire prijs te verplaatsen. Zoals een breed uitgebouwd en efficiënt openbaar vervoer dat een ruime dienstregeling hanteert. Ook buiten de steden en de grote assen. Maar zolang stakingen het openbaar vervoer in België geregeld teisteren - de recente acties bij de NMBS en De Lijn zijn er een voorbeeld van - zullen de Belgen de auto niet afzweren. Schrijf de auto nog niet af.

Lees verder

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n