<B>Commentaar</B> over de staking bij VW: Tijger bij de staart

De vakbonden bij de Belgische autofabriek van het Duitse Volkswagen in Vorst plannen vrijdag een staking. Ze protesteren daarmee tegen de voorwaarden waaronder de directie 200 werknemers van de fabriek nog voor het jaareinde wil ontslaan.

Volkswagen moet wereldwijd snoeien omdat het minder auto's verkoopt. De Duitse groep zit met een fikse overcapaciteit in bijna al haar fabrieken, en dat zorgt voor rode cijfers. In de eerste negen maanden van het jaar zorgde de productie van Volkswagens voor een verlies van 47 miljoen euro.

Om het tij te keren, sloot Volkswagen op zijn thuisfront een akkoord met de Duitse vakbonden. Die gaan akkoord met een bevriezing van de lonen tot 2007, in ruil voor werkzekerheid.

In België is zo'n akkoord verder weg dan ooit. De directie en de vakbonden van VW Vorst staan lijnrecht tegenover elkaar. Vooral de socialistische vakbond wil het spel hard spelen, en de autofabriek minstens 24 uur stilleggen. De kans is dus zeer klein dat het ultiem overleg van vandaag een staking kan afwenden. De vakbonden waren gisteren al zeker dat er vrijdag gestaakt wordt.

Als de vakbonden vrijdag VW Vorst stilleggen, hebben ze de tijger bij de staart. Dat is gevaarlijk, want ze zijn uiterst kwetsbaar voor de reacties van die tijger. VW Vorst is immers lang niet de meest efficiënte fabriek van de Duitse groep. Bovendien heeft de grootste autobouwer van Europa de auto's die in zijn kleine Belgische fabriek van de band rollen, niet eens nodig. Het bedrijf kampt wereldwijd met een forse overcapaciteit, en de Belgische Volkswagenfabriek is veel duurder dan haar Oost-Europese concurrenten binnen de VW-groep. Hypermoderne Volkswagenfabrieken in Slowakije en in Tsjechië staan klaar om, als dat nodig is, de productie van Vorst op een paar weken tijd over te nemen. Het akkoord met de Duitse bonden betekent bovendien dat VW, als het een grootscheepse ontslagronde plant, die in het buitenland zal doorvoeren.

De vakbondsvertegenwoordigers in Vorst weten dat alles zeer goed. Ze weten ook dat hun staking er uitgerekend op het moment komt dat VW in Duitsland werkt aan de productieplanning voor de komende 5 jaar. Ze weten tenslotte dat de investeringsbeslissing voor een toeleveringspark bij de fabriek van Vorst, volgende week moet vallen. Het uitblijven van die cruciale investering zou het verschil tussen de verouderende fabriek van Vorst en de moderne Oost-Europese fabrieken enkel nog groter maken.

De vraag is dus of de meer dan 60 volledig vrijgestelde vakbondsvertegenwoordigers die vandaag aansturen op een staking, daarmee de arbeiders aan de band in Vorst een dienst bewijzen. Het verdedigen van de job van 200 mensen is zeker een nobel doel, een uiterst kwetsbare autofabriek stilleggen uit onvrede met de modaliteiten van een noodzakelijke sanering is een andere zaak. Dat is een gevaarlijk spelletje spelen met de job van 5.750 mensen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud