<B>Commentaar over herstructurering ING:</B> Waar stopt besparingshype?

De bankverzekeraar ING kondigt voor de tweede keer dit jaar een forse afslanking aan. 500 jobs verdwijnen, bovenop de 450 ontslagen die ING in juli al meldde. ING snoeit in zijn afdeling 'Operations & IT', zeg maar de fabriek van de bankverzekeraar, waar alle automatiseringsprocessen voor de bankadministratie in elkaar worden geknutseld. De directie van ING wil met de herstructurering besparen. Een woord dat nu al jaren in de mode is.

De vraag is waar de besparingshype zal stoppen. Eerst schoven de banken de schuld van hun besparingen in de schoenen van de schaalvergroting. Fusies en overnames hadden tot overlappingen geleid en dus moest er worden geknipt. Dan kwam de beurscrisis na de terreuraanslagen van 2001 in New York. De banken schroefden wereldwijd hun activiteiten terug en gingen zich weer focussen op hun kernactiviteiten. Maar die kern wordt steeds dunner.

Grote industriële groepen die fabrieken sluiten en verhuizen naar lagelonenlanden zijn al lang geen uitzondering meer. Maar die beweging valt allicht ook in de witteboordberoepen niet te stoppen. In landen als India kunnen informatici evengoed IT-programma's schrijven, is de redenering.

Het lijdt weinig twijfel dat ook andere bankverzekeraars de komende maanden met drastische uitbestedingsplannen op de proppen komen, waardoor opnieuw honderden jobs zullen verdwijnen. In juni gaf Fortis al aan dat het de komende jaren 1.200 banen wil schrappen in ondersteunende diensten als informatica en personeelsbeleid. De fusie van KBC met KBLux leidde nog niet tot een besparingsplan, maar ook dat is slechts een kwestie van tijd.

Maar is die trend naar outsourcing ook op termijn een goed idee, of is het gewoon het jongste speeltje? Wat doe je als bankier als binnen enkele jaren je softwarekennis in India zit, de opmaak van je verzekeringspolissen in Polen en je het vermogensbeheer van beleggingsfondsen deelt met een andere bank? Hoe hou je dat onder controle? En hoe belet je dat dat aan je dienstverlening knaagt?

ING begon zijn persbericht over het verdwijnen van honderden jobs gisteren ongegeneerd met de zin: 'ING voert een verdere update door van zijn efficiëntieprogramma in de Benelux.' Daar is het dus allemaal om te doen: efficiëntie. Maar als je de zaken niet meer zelf in de hand hebt, dan gaat onvermijdelijk ook een deel van de efficiëntie verloren.

Outsourcing, co-sourcing, smart sourcing of hoe je de uitbestedingsgolf in de financiële sector ook noemt, het zal nog moeten blijken of dat de juiste methode is. Het zou wel eens kunnen dat de banken binnen vijf jaar vinden dat ze hun efficiëntiedoel nog niet hebben bereikt. Misschien krijgen we dan te horen dat ING ook beter zijn kredietafdeling verkoopt aan een kredietspecialist en zijn beleggingsfondsen aan een fondsenspecialist. Is de bank zichzelf aan het ontmantelen? Hoe ver kan je de appel schillen?

Saar Sinnaeve

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud