<B>Commentaar over overnamebod Belgacom:</B> Bellens weet waarom

Belgacom is vandaag een financieel gezond en goed geleid bedrijf. Het trok in het voorjaar van 2004 met succes naar de beurs. En ook de kleine belegger was voor het eerst in jaren opnieuw massaal van de partij. Belgacom werd aan de man gebracht als een aandeel voor de goede huisvader, met relatief weinig risico en een jaarlijks royaal dividend.

Tot nu toe heeft Belgacom dat vertrouwen niet geschaad. En toch staan er vandaag weinig Belgische bedrijven zo onder druk als Belgacom.

De toekomst van de klassieke inkomstenstromen van Belgacom is onduidelijk. Er rustte al langer zware druk op de klassieke telefoondiensten. Dat werd de voorbije jaren zeer goed opgevangen met de gsm-diensten van Proximus, de snelle ADSL-verbindingen en een eerste generatie internettoepassingen. Zowel voor mobilofonie als voor ADSL is de periode van forse groei evenwel voorbij. En wat erger is: vandaag kan niemand met zekerheid zeggen wat het nieuwe prijsbeest wordt.

De liberalisering en de technologische ontwikkelingen gaan steeds meer wegen op Belgacom. Veel producten en diensten, waaraan Belgacom tot voor kort gemakkelijk geld verdiende in het bedrijfssegment, worden nu standaard en goedkoop. Zoals een grondstof, aangeboden door grote en kleinere concurrenten. Media (VRT), kabeloperatoren (Telenet) en informatica- en internetbedrijven (Microsoft, Skype) zetten hun zinnen op de markt van Belgacom. En hun succes wordt wel eens onderschat: Skype zegt vandaag in België 980.000 klanten te hebben die gratis bellen via het internet.

Bovendien is er de druk van de beursnotering. Zelfs als je het goed doet, wil de markt garanties dat je het goed zult blijven doen. En als je op een berg cash zit, zoals Belgacom, word je als bedrijf verwacht om er iets mee te doen. Of nog meer dividend uit te keren.

De gedelegeerd bestuurder, Didier Bellens, weet dan ook dat hij geen keuze heeft. Hij moet aanvallen. In binnen- en buitenland, op de consumenten- en op de bedrijvenmarkt.

De overnamedossiers die de voorbije jaren werden bekeken (onder meer in Turkije, Tsjechië en Nederland) zijn grotendeels mislukt. De strijd om de consument op de markt van de digitale televisie verloopt moeizaam. Telenet heeft vandaag bij de start beduidend meer abonnees dan Belgacom.

En diensten en producten met toegevoegde waarde voor de bedrijvenmarkt? Ze zelf ontwikkelen, zou te veel tijd vragen. In 2002, op een ogenblik dat de netwerkintegrator Telindus het moeilijk had, is een eerste aanzoek van Belgacom afgewezen. Vandaag doet Belgacom een tweede poging, op een ogenblik dat het met het bedrijf van wijlen John Cordier veel beter gaat. Desnoods kan dat uitlopen op een vijandig bod van Belgacom op Telindus. Het oogt voor een buitenstaander niet aardig. Maar Didier Bellens weet waarom.

Patrick Luysterman

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud