<B>Commentaar over uitkering dividenden:</B>Een koe voor de melk

'Een aandeel is maar waard wat je eruit kan krijgen. Of zoals de oude boer tegen zijn zoon zei: 'Een koe voor de melk, een kip voor de eieren en een aandeel voor de dividenden'. Dat schreef John Burr Williams, de grondlegger van het 'dividend discount model' voor de waardering van aandelen, in zijn klassieker 'The Theory Of Investment Value' uit 1938.

In de jaren negentig leek de theorie van Williams op sterven na dood. Beleggers die jaarlijks minstens 20 procent koerswinst opstreken, hadden geen oog voor die ouderwetse coupon. In 1999 keerde slechts een Amerikaans bedrijf op de vijf een dividend uit.

Zes jaar later zijn dividenden terug van weggeweest. De beursmalaise deed beleggers oog krijgen voor het dividend als enige zekere component van het jaarlijkse rendement. Ze belonen bedrijven met een hoog en stabiel dividendrendement: op de beurs van Tokio presteerden de 60 bedrijven met het hoogste dividendrendement sinds begin dit jaar 13,5 procentpunt beter dan gemiddeld. De 60 bedrijven met de schamelste coupon deden het 7 procentpunt slechter dan gemiddeld. De indexbeheerder Dow Jones Stoxx lanceert deze week op vraag van grote beleggers acht nieuwe indexen die de Europese bedrijven met het hoogste dividendrendement groeperen.

Bedrijven spelen op die dividendenhonger in door hun coupon op te trekken: het onderzoeksbureau Standard & Poor's becijferde dat de ondernemingen uit de Amerikaanse S&P500-index dit jaar 203 miljard dollar zullen uitkeren, 12 procent meer dan in 2004. Belgische bedrijven verhoogden over boekjaar 2004 hun coupon met een derde, tot 6,55 miljard euro.

Voor wie nog twijfelt aan het belang van dividenden voor de langetermijnbelegger, volstaat een blik op de Belgian All Shares-index (BAS). Wie bij de lancering van de index op 1 januari 1980 1.000 euro in een korf BAS-aandelen investeerde, beschikt nu over 23.000 euro. Daarvan is 9.377 euro, minder dan de helft dus, te danken aan de koersstijging, de herbelegde dividenden leverden de resterende 13.623 euro op.

Critici opperen dat bedrijven hun coupon verhogen omdat ze onvoldoende interessante investeringsopportuniteiten zien. Dat kan best, maar een stabiele en hoge coupon vermijdt alleszins dat bedrijfsleiders opportuniteiten zien waar er geen zijn. De best gerunde bedrijven zijn vaak de bedrijven met een stabiel dividendbeleid. Het Amerikaanse 3M, dat sinds 1916 onafgebroken een coupon uitkeert, is ongeveer het enige bedrijf ter wereld dat zowel tijdens de Grote Depressie als tijdens de beursmalaise van 2000 tot 2003 zijn beurskoers zag stijgen.

Beleggers slikken niet langer de vaak arrogante overtuiging van technologiebedrijven dat zij hun cash beter kunnen aanwenden dan de aandeelhouders. Zo hadden de aandeelhouders van pakweg Real Software of Time Warner ongetwijfeld liever een hogere coupon gezien, in plaats van de even dure als mislukte overnames van Tava en America Online.

Kurt Vansteeland

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud