<B>Commentaar over valse auto-inschrijvingen:</B> Waardeloos
Meer dan twintigduizend nieuwe auto's die vorig jaar werden ingeschreven in België, werden binnen de maand weer uitgeschreven. Ze verdwenen naar het buitenland, en moeten dus eigenlijk uit de Belgische statistieken verdwijnen. De invoerders maken wel afzonderlijk bekend hoeveel auto's ze van elk merk laten inschrijven, maar zwijgen over de precieze aantallen die ze in minder dan dertig dagen weer laten uitschrijven. Ook de autosectorfederatie Febiac maakt niet bekend om welke automerken het gaat. Maar dat de statistieken te rooskleurig zijn, is een feit.
Onderzoek toont aan dat een beperkt aantal invoerders massaal weer auto's laat uitvoeren, soms tot een kwart van de invoer. Het is onder druk van die groep dat Febiac geen cijfers per merk vrijgeeft over de direct weer uitgevoerde auto's. De sectorfederatie geeft slechts één keer per jaar een gemiddeld cijfer voor de markt vrij, aan het eind van de maand januari.
Febiac verzacht daarmee impliciet de praktijken van de invoerders die gespecialiseerd zijn in massale snelle uitvoer. Bovendien maakt de sectorfederatie daarmee zelf een vergelijking van het marktaandeel van de merken, totaal onmogelijk. Behalve de insiders die de statistieken van de snelle uitschrijvingen kennen, weet niemand precies hoeveel auto's van welk merk in België gebleven zijn.
Invoerders die niet meewerken aan de praktijk, zijn daar erg gefrustreerd over. Voor hen vallen de opgesmukte Febiac-cijfers nadelig uit. Ze creëren de perceptie dat ze duizenden auto's minder verkochten in België dan hun concurrenten, terwijl die duizenden auto's in de praktijk naar het buitenland versast werden.
Zolang de sector geen uitschrijvingscijfers per merk bekendmaakt, zijn de Febiac-cijfers waardeloos. Noch de cijfers over het marktaandeel van de invoerders, noch die over de marktevolutie zijn betrouwbaar. Met twintigduizend inschrijvingen te veel schetsen ze een veel rooskleuriger beeld dan de praktijk.
Ze laten uitschijnen dat 2004 alweer een fantastisch jaar was voor de autosector in België. Dat is dus niet zo. Meer en meer wordt de autosector een industrie van overcapaciteit, moordende concurrentiedruk en krimpende marges. De structurele groei van de markt is voorgoed voorbij. Saneringen in de Belgische autofabrieken van Ford in Genk en Volkswagen in Vorst, maakten dat de voorbije jaren pijnlijk duidelijk.
De autosector verdient beter dan dit gekonkelfoes. Studies wijzen uit dat de auto-industrie een van de belangrijkste werkgevers in België is. Een eerlijke voorstelling van de moeilijke situatie waarin die markt verkeert, is dan ook een minimum. Een goednieuwsshow, gebaseerd op 'valse' inschrijvingen, blijft niemand nog geloven.
Jeroen Lissens
Meest gelezen
- 1 Knokke Hippique eindigt in moddergevecht tussen Gheysens en Conter
- 2 Federale formatie: marathon van 15 uur baart nog geen deal over begroting
- 3 De balans | Daphne Agten, regisseuse en actrice: 'In clubjes van slimme mensen had ik geen zin'
- 4 CEO Tavares per direct weg bij zieltogende autoreus Stellantis
- 5 De Wever doet derde poging om federale regering te vormen