<B>Commentaar over Volkswagen Vorst.</B>Doodgewaanden leven langer

De Duitse autobouwer Volkswagen (VW) werd geacht gisteren een saneringsplan bekend te maken waarbij 20.000 jobs zouden sneuvelen. Volgens veel media zou ook de Volkswagenfabriek in Vorst voor de bijl gaan.

Dat was bijna logisch: buitenlandse, vooral Duitse media, schrijven al jaren om de haverklap dat Vorst met een sluiting bedreigd is. Is het niet de Financial Times Deutschland, dan wel de magazines Focus of Der Spiegel.

De Belgische media reageren altijd hetzelfde op die berichten. Ze doen een schepje bovenop de onheilstijdingen, door te schrijven hoe weinig productief Vorst wel is, en hoe slecht het sociale klimaat er wel niet is.

Ze verzinnen dat niet zomaar. Af en toe zullen er wel degelijk stemmen opgaan om de enige Belgische fabriek van VW te sluiten. De grootste autobouwer van Europa heeft overcapaciteit, en heeft de auto's uit het buitenlandse Vorst strikt genomen niet nodig als het tempo in de West-Duitse fabrieken opgedreven zou worden. VW bouwt de Golf uit Vorst tenslotte ook in zijn fabrieken in Mosel en Wolfsburg. 'Vorst is niet meer dan een gatenvuller', klinkt het soms over de Belgische VW-fabriek.

Het moet gezegd zijn: het klopt ook dat Vorst niet altijd de gemakkelijkste VW-fabriek was, ook al is de productiviteit er de jongste tijd enorm gestegen.

Toch sluit VW zijn enige Belgische fabriek niet. Topman Bernd Pischetsrieder zei gisteren zelfs dat daar absoluut geen sprake van is. Pischetsrieder weet waarover hij spreekt: een autoconstructeur heeft overcapaciteit nodig.

Want overcapaciteit betekent flexibiliteit. Als VW morgen een model heeft dat uitzonderlijk succesvol is, staat er in België een fabriek klaar die die extra productie op korte termijn aankan. Vorst heeft dat al bewezen, door Duitse overproductie van de Audi A3 en de kleine VW Lupo op zich te nemen, soms tegen de zin van de Duitse VW-fabrieken met hun machtige vakbonden.

Het is overigens niet toevallig dat de sluitingsgeruchten van Vorst meestal uit Duitsland komen. Een sluiting van Vorst zou immers een betere bezetting en dus een hogere productiviteit betekenen van de zwaar verlieslatende West-Duitse VW-fabrieken, het hoofdkwartier in Wolfsburg op kop.

Als Pischetsrieder Vorst openhoudt, doet hij dat dus niet uit medelijden met de meer dan 5.000 mensen die er werken. Hij doet dat omdat Vorst nodig is binnen het netwerk van 50 VW-fabrieken.

Daarmee is niet gezegd dat Vorst op zijn lauweren mag rusten. Het ziet er weliswaar naar uit dat de komende sanering vooral de West-Duitse fabrieken zal treffen. Maar treffen betekent in dit geval ook: efficiënter maken. En als het dan gaat om het binnenhalen van nieuwe modellen, heeft Vorst er weer een paar keiharde concurrenten bij.

Jeroen Lissens

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud