<B>Pigment over Vlaamse bedrijfsleiders en triatlon:</B> Managers van staal

(tijd) - Als alles goed gaat, staan over tweeëneenhalf jaar Vlaamse bedrijfsleiders en managers aan de start van de volledige triatlon in het Amerikaanse Florida. Zij maken deel uit van een exclusieve sportclub, de 'Ironmanagers2008'. Toptriatleet Luc Van Lierde stelt trainingsschema's op, gewezen judoka Gella Vandecaveye trekt mee aan de kar.

Alles begon met een berichtje in Trends van 15 september 2005: 'Gella zoekt Iron Managers'. Gella Vandecaveye zocht naar managers die de uitdaging wilden aangaan zich voor te bereiden op een volledige triatlon. De gewezen tweevoudige wereldkampioene judo ondernam die zoektocht in het kader van haar nacarrière en in samenwerking met Passage Fitness, een van haar partners.

Het idee dat managers samen aan sport, en meer bepaald uithoudingssport gaan doen, is niet nieuw. België heeft ook een Marathon Managers Club (MMC), die van idee en aanpak aan de basis lijkt te liggen van de Ironmanager. De MMC bestaat 18 jaar, heeft 190 leden en richt zich erop managers tot de langste traditionele loopafstand te brengen. Bij meer dan tweehonderd van hen is dat al gelukt.

Uiteraard is een triatlon nog van een andere orde. Desondanks is de belangstelling groot. Naar een eerste informatievergadering kwamen 37 geïnteresseerden. Nu het project startklaar staat, een half jaar na de eerste oproep, telt Ironmanagers een ledenlijst van zo'n vijftig managers. Zij starten eerstdaags trainingen onder professionele begeleiding van onder anderen Luc Van Lierde. Dat moet leiden tot deelname aan de Ironman van het Amerikaanse Florida in november 2008. Als het een beetje kan, zou het in minder dan 17 uur moeten gebeuren. Pas dan mag men zich de titel 'Iron Man' toe-eigenen.

'Alle deelnemende managers hebben het behalen van de eindstreep als doel', zegt Daniël Van Isterdael, de oprichter van het informaticabedrijf a2z. Bij Ironmanager is hij zowel deelnemer als sponsor. 'Managers en ondernemers eisen steeds meer van zichzelf. Ik ben er een groot voorstander van mijn personeel extra tijd voor lichaamsbeweging te geven, ook tijdens de middag.'

Hoe realistisch is het echter te stellen dat iemand in tweeëneenhalf jaar tijd van nul tot het afwerken van een volledige triatlon (3,8 kilometer zwemmen, 180 kilometer fietsen en 42 kilometer lopen) kan komen? Dat een sportieve leek erin kan slagen 42 kilometer te lopen, hoopt ook Radio 1-presentator Koen Filet te bewijzen. Maar dat is slechts een van de drie disciplines in de triatlon.

Vooral naar het zwemmen wordt vaak met angst gekeken. In een peloton starten in open water waar je de eerste decameters wel steevast een zwaaiende tik van een arm zal incasseren, valt niet te vergelijken met het trekken van baantjes in de rustige omkadering van een stedelijk of gemeentelijk zwembad. Naast de puur fysieke trainingen heeft zwemcoach Wim Van de Putte van de Ironmanagers daarom nog andere beslommeringen. 'Triatleten moeten niet alle zwemtechnieken aanleren, maar vooral proberen goed te ademen en rond hen te kijken als ze met het gezicht uit het water komen', zegt hij.

De kandidaat-deelnemers werden wel gescreend. 'Er spelen twee factoren', zegt Van Lierde. 'Wie deelneemt, heeft uiteraard wat basisconditie. Iedereen legde een inspanningstest af en onderging een onderzoek bij de dokter.' Daarnaast hadden de potentiële Ironmanagers een gesprek met Van Lierde en met Tim De Vilder, triatleet en master gespecialiseerde Kinesitherapie, optie Orthopedische Revalidatiewetenschappen. Daarin werd vooral gepeild naar motivatie en karakter.

De bedoeling is geleidelijk op te bouwen. Dit jaar moeten de gegadigden toch al een keer 1/8ste triatlon en eenmaal een kwarttriatlon afwerken, plus enkele loopwedstrijden. Want de Ironmanagers zijn een heuse sportclub, lid van de Vlaamse Triatlon- en Duatlon Liga (VTDL). De groep wil zich als ploeg profileren en laat clubuitrusting ontwerpen, uiteraard met de logo's van de financiële partners.

Het is vooral zoeken naar wie drie jaar wil investeren in doorgedreven sportbeoefening. Luc Van Lierde gaat verschillende trainingsschema's uitwerken, van negen over twaalf tot vijftien uur training per week. Maar dat alleen is niet heiligmakend, zegt hij. 'Wie negen uur traint en het juiste karakter heeft, zie ik eerder finishen dan wie vijftien uur traint en niet de gepaste instelling heeft. Als ik een voorzichtige raming mag maken op grond van de gesprekken die ik voerde, durf ik nu te zeggen dat vijftien mensen de eindstreep zullen halen.'

Hoe selecteer je echter wie tot de club mag toetreden? Op de deelnemerslijst staan de namen van acteur Filip Peeters en televisiemaker Nic Balthazar. De vraag is dus wat je verstaat onder 'manager'. Sommige schoonmaaksters hebben dezer dagen al de titel 'Floor Manager' op hun businesskaartje staan. 'Het is niet eenvoudig', geeft Stefaan Engels, de voorzitter van Ironmanagers, toe. 'We hebben als definitie genomen dat je toch enige verantwoordelijkheid in je bedrijf moet hebben. Her en der zijn er uitzonderingen, maar in 90 procent van de gevallen gaat het om echte managers.'

Uiteraard is het project niet mogelijk zonder geld. Het budget wordt geschat op 120.000 tot 150.000 euro. Dat het onafhankelijke ziekenfonds Partena zich als partner van de Ironmanager presenteert, hoeft niet te verbazen op grond van de betrokkenheid van Luc Van Lierde en Gella Vandecaveye. Partena zorgde ervoor dat Van Lierde zijn carrière nog drie jaar zou voortzetten. De twee worden ook samen ingeschakeld als peters van de Partena Run Classics Vlaanderen, een circuit met de bekendste stratenlopen. Van Lierde speelt haas voor de getrainde loper, Vandecaveye voor de recreant. De ex-judoka heeft er ook haar eerste kwarttriatlon opzitten, in de Zwintriatlon. Die wedstrijd is al twee jaar onlosmakelijk verbonden met de positieve epo-controle van Rutger Beke.

Specialer is de sponsoring door het ICT-bedrijf a2z. Daniël Van Isterdael richtte het bedrijf op na de beurscrash, toen weinigen geloofden in de informaticasector. Hij werkt met het concept om de volledige IT van KMO's te outsourcen. Intussen nam het grote Econocom alle aandelen van a2z over, al blijven ze zich in eerste instantie op aparte markten richten. Econocom focust op de grote bedrijven, a2z op de KMO's. Het Belgische product is inmiddels ook opgestart in Italië, Frankrijk en Nederland.

Eric Snel, de marketing- en communicatiedirecteur van Econocom Belux, benadrukt dat het partnerschap tussen het bedrijf en het project om meer gaat dan de hobby van Van Isterdael financieel steunen. 'Er zijn parallellen te trekken', zegt hij. 'In het triatlon heb je de totaalatleet, wat wij aanbieden is een totaalpakket aan IT-oplossingen. Het ligt dicht bij onze bedrijfsdoelen. Een IT-onderneming moet vaak oplossingen uitdokteren voor problemen die onoplosbaar lijken, net zoals de triatlon voor velen een onmogelijke opdracht lijkt. Iets realiseren dat op het eerste gezicht niet mogelijk is, het doorzetten, daar ligt de gezamenlijke factor. Zo kunnen we ons imago doorgeven aan de klant.'

Het is de eerste keer dat Econocom zich profileert als sportsponsor. 'We doen dat bewust niet in het voetbal of het wielrennen', zegt Snel. Want volgens Snel en Van Isterdael is er nog een vergelijkingspunt: de duur van het project. 'Wij verlenen diensten op lange termijn', zegt Van Isterdael. 'We spreken over periodes van 36 maanden, waarin we toch een relatie opbouwen met klanten. Bij Ironmanagers hebben we een min of meer vergelijkbare tijdsduur tot het eindresultaat er moet komen.'

De visibiliteit is interessant voor de sponsors, maar er wordt geen geheim van gemaakt dat het concept ook interessant kan zijn om een heel andere reden. Ironmanagers is meer dan een stel bedrijfsleiders die samen aan sport doen. 'Noem het een ongedwongen vorm van netwerking', knikt Van Isterdael. 'Ook daar zit voor ons een mogelijke return.'

Diederik VAN VAERENBERGH

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect