Baggersector heeft mooie jaren voor de boeg

De recente koersontwikkeling van beursgenoteerde baggerbedrijven toont aan dat beleggers het sterke herstel van de vraagzijde van de internationale baggermarkt hebben ingeprijsd. Onderzoek naar de aanbodzijde van de baggermarkt toont aan dat het Benelux-baggeroligopolie niet in staat zal zijn op korte termijn voldoende capaciteit aan de markt toe te voegen om de volgende generatie mammoetprojecten aan te kunnen. De verwachting is dat prijzen sterk stijgen, en de vraag is of de beurs dat heeft verdisconteerd.

De internationale baggermarkt heeft een geschatte jaaromzet van 7,5 miljard euro. 3,5 miljard euro daarvan wordt behaald in vrij toegankelijke markten. Er zijn vier baggeraars uit de Benelux-regio die ongeveer 60 procent van die vrij toegankelijke baggermarkt voor hun rekening nemen. Dat zijn DEME en Jan de Nul uit België en de twee Nederlandse bedrijven Boskalis en Van Oord. DEME wordt gecontroleerd door de beursgenoteerde holding Ackermans & Van Haaren en door de beursgenoteerde bouwgroep CFE.

De resterende 40 procent van de markt wordt bediend door een aantal, vaak kleinere, bedrijven. De andere helft van de baggermarkt, de minder of niet toegankelijke markten worden gedomineerd door lokale private bedrijven of staatsbedrijven, zoals in de VS, India en China. De vier Benelux-spelers hebben een baggervloot die ongeëvenaard is in omvang, diversificatie, kostenefficiëntie en technologie. Daardoor zijn de barrières om de markt te betreden hoog voor een nieuwe speler.

De wereldbaggermarkt profiteert van enkele macro-economische groeifactoren op de lange termijn. Ten eerste is er de groei van de wereldhandel, die de vraag naar havenuitbreiding, -verdieping en -onderhoud stimuleert. Ten tweede zorgt de groei van de wereldbevolking voor een toenemende vraag naar landaanwinningsprojecten. Ten derde leidt de groei van het mondiale toerisme tot een toenemende vraag naar kust- en oeverbescherming, landaanwinningsprojecten en meer en grotere havens voor cruiseschepen. Voorts stuwt de globale energieconsumptie de vraag naar offshore-infrastructuur, havens, en havenonderhoud hoger. Tot slot ondersteunen klimaatveranderingen de vraag naar kust- en oeverbescherming en havenonderhoud.

Tijdens het voorbije jaar sprong de ontwikkeling van de energiesector het meest in het oog. De hoge olieprijs heeft in het bijzonder in het Midden-Oosten geleid tot een enorme toename van de investeringen die de infrastructuur van de energiesector ondersteunen, zoals de uitbreiding en verdieping van zeehavens.

Een voorbeeld is de haven voor tankers die vloeibaar gas (LNG) vervoeren in Qatar, Ras Laffan, met een projectomvang van 1,6 miljard euro. Ook projecten voor toerisme zitten in de lift in het Midden-Oosten. De aanleg van Palm Deira in Dubai, een project van 2,5 miljard euro, is een mooi voorbeeld. De trend van toenemende investeringen is echter over de hele wereld zichtbaar en lijkt ook de komende jaren stand te houden. Mede als gevolg van die ontwikkelingen zijn in de tweede helft van vorig jaar voor 4,5 miljard euro aan projecten toegekend aan de vier Benelux-baggeraars.

De internationale projectenpijplijn oogt indrukwekkend. Projecten met een omvang van meer dan een miljard euro zijn Maasvlakte II (uitbreiding van de havencapaciteit van Rotterdam), Singapore (hervatting van de landaanwinningsprojecten in Singapore) en het Panamakanaal (verdieping van de vaargeul om de nieuwe generatie schepen doorgang te bieden). Daarnaast staan grote projecten op stapel in Londen en Duitsland, waar voornamelijk havenuitbreidingen en de aanleg van containerterminals voorzien zijn.

Een analyse van de recentelijk gepubliceerde jaarresultaten van DEME, Van Oord en Boskalis laat een sterk herstel in de winstgevendheid zien in 2005. Zo groeide de omzet bij DEME met 30 procent tot 845 miljoen euro en de nettowinst met 39 procent tot 41 miljoen euro. Boskalis zag de omzet met 16 procent toenemen tot 1,2 miljard euro en de nettowinst kwam 85 procent hoger uit op 63 miljoen euro. Van Oord rapporteerde een omzet van 1 miljard euro, 31 procent hoger vergeleken met vorig jaar en een stijging in de nettowinst van maar liefst 166 procent tot 42 miljoen euro.

De drie baggeraars noemen een betere vlootbezetting als de belangrijkste reden voor het sterke winstherstel in 2005. De 'book-to-bill'-ratio (orderboek gedeeld door de jaaromzet) van het Benelux-baggeroligopolie wordt geschat op 2,3. Dat betekent dat de baggerbedrijven voor meer dan twee keer de jaaromzet van 2005 in de orderportefeuille hebben zitten.

Het overvolle orderboek, gecombineerd met de relatief hoog opgelopen vlootbezetting in 2005, lijkt te leiden tot een krapte aan de aanbodzijde van de baggermarkt in 2006. De belangrijkste drijfveer voor een mogelijk verdere sterke prestatie van baggergerelateerde aandelen zoals Boskalis, CFE en Ackermans & Van Haaren is hoe snel en hoeveel baggercapaciteit aan de markt wordt toegevoegd in de komende jaren.

Een analyse van de aanbodzijde van de baggermarkt toont aan dat het Benelux-baggeroligopolie niet op korte termijn in staat is zijn vloot snel en substantieel uit te breiden. Het orderboek van 's werelds grootste scheepsbouwer voor de baggerindustrie, IHC Holland, toont aan dat de scheepswerven volledig volgeboekt zijn tot de eerste helft van 2008. Afhankelijk van het type baggerschip in bestelling, duurt het enige maanden voordat de tewaterlating plaatsvindt. IHC Holland heeft een wereldwijd marktaandeel van 50 procent voor geavanceerde baggeruitrusting en -schepen. Er zijn alternatieve strategieën om de vloot uit te breiden, zoals de verlenging van bestaande baggerschepen. Die kunnen de kloof tussen vraag en aanbod echter niet substantieel versmallen.

Daarnaast zorgt de sterke mondiale vraag naar allerlei andere soorten schepen, zoals containerschepen, olietankers en cruiseschepen ervoor dat levertijden voor scheepsmotoren fors oplopen.

Al met al lijkt de baggerindustrie enkele zeer sterke jaren voor de boeg te hebben. Met het orderboek op recordhoogte, een relatief hoge vlootbezettingsgraad, beperkte mogelijkheden voor capaciteitsuitbreiding en een ijzersterke vraag kunnen de Benelux-spelers de komende jaren profiteren van oplopende prijzen en daardoor oplopende winstmarges. Beleggers hebben het herstel van de vraagzijde van de baggermarkt ingeprijsd, maar, zo lijkt het, nog niet de beperkingen aan de aanbodzijde.

De verwachting is dat nieuwsberichten over nieuwe projecten zullen zorgen voor een positief sentiment op de beurs, met als kroon op het werk de aankondiging dat de landaanwinningswerken in Singapore zullen worden hervat. Het aanslepende zandconflict tussen enerzijds Singapore and anderzijds Indonesië en Maleisië moet in de komende twee jaar opgelost worden. Daardoor zal bijkomende baggercapaciteit nodig zijn. Benelux-baggeraars zullen in 2006 profiteren van een verdere verbetering in de vlootbezetting, waarna vanaf 2007 beter geprijsde contacten tot een verdere stijging van de winstmarges zullen leiden.

Aandelenanalist

ING Wholesale Banking

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud