Barco groeit uit tot strategische partner

(tijd) - Het Vlaamse beeldbewerkingsbedrijf Barco bewees op het autosalon van Parijs andermaal zijn dominante positie in de markt van LED-beeldmuren (light emitting diode). Het salon liep gisteren op zijn eind. 36 standen die op de beurs LED-walls gebruikten, waren uitgerust met technologie van Barco. Opvallend waren vooral de nieuwe toepassingen waarvoor LED's worden gebruikt. LED-beeldmuren worden niet langer enkel gebruikt als beeldscherm, maar ook als verlichting of als onderdeel van een architecturaal concept. Barco evolueert van pure leverancier van beeldmuren naar een strategische partner.

LED-beeldmuren van Barco waren voor het eerst te zien in september 1999 op het autosalon van Frankfurt. In totaal ging het om 20m2 beeldmuren die gebruikt werden op de stands van Mercedes en Chrysler. Op het autosalon van Frankfurt van afgelopen jaar waren al voor 1.000 m2 LED-walls van Barco.

De voorbije dagen vond in Parijs de zogenaamde Mondial plaats, het autosalon van Parijs dat zowat anderhalf miljoen bezoekers lokte, onder wie 11.000 journalisten uit 91 landen. Parijs was nog maar eens de bevestiging van de doorbraak van de LED-technologie voor het afspelen van reclamebeelden. Liefst 36 standen waren op de Mondial uitgerust met LED-beeldschermen. Daarvan waren er niet minder dan 31 uitgerust met Barco-materiaal. Sectorgenoten als Hibino of Lighthouse hebben in de evenementenmarkt blijkbaar definitief het nakijken gekregen.

De 700 vierkante meter LED-muren van Barco in Parijs bestonden opvallend genoeg uit alle technologieën van Barco in het domein van LED-walls, van de oudste tot de nieuwste generatie. Zo was nog altijd de zogenaamde Dlite7 in gebruik, de LED's die in 1999 ontwikkeld zijn en gebruikt werden op diverse autosalons, maar ook op de concerttournees van onder meer U2, Paul McCartney of Robbie Williams.

Ook de volgende generaties van Ilite6, die een fijnere resolutie hebben dan Dlite7, werden in Parijs gebruikt. Hetzelfde geldt voor de jongste generatie Ilite3 waarbij de LED-lampjes op amper 3 mm van mekaar zijn geplaatst. Met de resolutie van een Ilite3-scherm, komt LED enigszins in de buurt van een televisiescherm. Met de neus dichtbij het scherm, zijn de pixels heel duidelijk te zien, maar van op enkele meters afstand levert Ilite3 al een zeer fijn beeld op.

Eveneens in gebruik was de zogenaamde MiPix-technologie. Het gaat om kleine modules van 4 cm op 4 cm met telkens vier LED-lampjes. Met MiPIX kunnen driedimensionale LED-constructies worden gemaakt.

LED-systemen op autosalons worden nooit rechtstreeks door Barco geleverd aan de autoconstructeurs, maar zijn beeldmuren die eigendom zijn van gespecialiseerde verhuurbedrijven zoals Creative Technology, ETF, Gahrens & Batterman, Sono, ICT, VPS, Perfect, Procon, Novid of XL Video. Het zijn die bedrijven die klant zijn bij Barco.

Dat in Parijs zowel de oudere als nieuwe generaties van de LED-muren van Barco in gebruik waren, betekent heel wat.

'De verhuurfirma's hebben sinds 1999 met onze beeldmuren enorm veel geld verdiend', zegt general manager Steve Scorse van Barco Events. 'Dat zoveel verhuurfirma's voor Barco hebben gekozen, is omdat wij er bij nieuwe generaties steeds voor hebben gezorgd dat die nieuwe technologie altijd compatibel was met de oudere. Zo konden de verhuurders hun materiaal met nieuwe technologie upgraden zonder het oude materiaal te moeten opbergen. We hebben de business nooit kapot gemaakt, maar integendeel beschermd. Voor grote projecten durven verhuurfirma's onderling materiaal doorverhuren. De compatibiliteit van ons materiaal is daarbij een zeer belangrijke troef om als verhuurbedrijf voor Barco te kiezen.'

De LED-systemen op het autosalons zijn afkomstig van Barco Events, een van de drie business units van Barco Media & Entertainment die geleid wordt door Stephan Paridaen. Events levert LED-technologie voor evenementen als autosalons, modeshows, algemene vergaderingen tot concerten. 'Men heeft vaak de indruk dat onze beeldmuren vooral in concerten worden gebruikt. In feite is de corporate markt van algemene vergaderingen, bedrijfsevenementen enzovoort, veel belangrijker. Die markt is goed voor 60 procent van onze omzet. De rest komt uit de entertainment', zegt Steve Scorse.

Events groeit dit jaar met 20 procent en is de meest winstgevende van de drie poten van Media & Entertainment. Barco Media, de tweede poot, is een snelgroeier en richt zich op LED-toepassingen in sportstadions en in de advertentiemarkt. De derde poot is Digital Cinema die nog klein is en nog geen winst oplevert.

Tot voor kort werden LED-schermen gebruikt waarvoor ze ook waren bedoeld: als beeldscherm. Op Parijs was te zien hoe LED wordt gebruikt in nieuwe toepassingen. 'Er is een duidelijke nieuwe trend waarbij LED-muren niet langer gebruikt worden als stand-alonebeeldscherm, maar op kunstzinnige wijze in de stands worden geïntegreerd als verlichtingselement. De LED-technologie is ook een verlichtingstechnologie geworden', zegt Steve Scorse van Barco Events.

'Dankzij onze markgerichte productontwikkeling spelen wij actief op deze tendens in. MiPIX is slechts een eerste stap in de convergerende video -en

lightingmarktopportuniteit voor Barco4', zegt Stephan Paridaen.'Entertainment wordt in de marketing almaar belangrijker. Onderzoek leert dat de consument bereid is 14 minuten te spenderen in bijvoorbeeld een leuke autostand, terwijl hij bij een televisiespot gemiddeld al na 30 seconden afhaakt', zegt international communication manager Sabine Clappaert. 'Evenementmarketing en experimentele marketing worden daarom almaar belangrijker. LED-muren lenen zich uitstekend tot het creëren van attractieve, boeiende autostands', aldus Clappaert.

'De nieuwe toepassingen leiden ertoe dat de verhuurfirma's nauw samenwerken met bedrijven die gespecialiseerd zijn in het ontwerpen van stands', zegt Steve Scorse. 'Ook voor Barco verandert dat de situatie. Wij moeten als leverancier van software en hardware meedenken en meewerken aan het uitwerken van de nieuwe concepten. Barco Events is geëvolueerd van een productleverancier naar een strategische partner.' Deze evolutie geldt niet alleen voor Barco Events, maar ook voor andere divisies van Barco. De nieuwe strategie van Barco is erop gericht totaaloplossingen aan te reiken in plaats van producten.

René DE WITTE

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud