Bedrijfsleiders op verleidingspad in Parijse beurs

Honderden netjes uitgedoste en charmant glimlachende dames en heren die honderden anderen tot een stabiele en vruchtbare relatie pogen te overhalen. En dat allemaal op hetzelfde moment, onder hetzelfde dak en onder vier ogen. Dit niet alledaagse gebeuren vindt plaats op de beurs van Parijs, tijdens het door Euronext georganiseerde evenement NextPrime/NextEconomy.

'Dit is de grote première van een uniek evenement', pocht Jean-François Théodore, directievoorzitter van de beursinstelling Euronext, tijdens de inleidende persconferentie van het eerste NextEconomy/NextPrime Event (NE/NP). Het evenement duurt twee dagen en startte gisteren. '172 Franse, Nederlandse en Belgische ondernemingen zijn hier aanwezig, samen met driehonderd institutionele beleggers', vervolgt Thédore. 'Er staan 1.100 persoonlijke gesprekken op de agenda. In de helft van de gevallen gaat het om een eerste ontmoeting.' Al die discrete babbels vinden plaats op de beursvloer. Een tiental beursmakelaars speelt tussenpersoon. Ze plaatsten tafels en stoelen - soms in speciaal afgesloten kleine ruimtes maar altijd op een voldoende gehoorsafstand - waar de ondernemers een uurtje de tijd krijgen om de geïnteresseerde beleggers te overtuigen.

Een moeilijke klus voor de bedrijfsleiders? 'In de huidige beursomgeving wel', vindt Stijn Bijnens van netwerkbeveiliger Ubizen. 'Het probleem is dat ik wel weet hoe ik ons verhaal moet brengen, maar dat ik onmogelijk kan voorspellen hoe de beurskoers zal reageren. Die reageert op totaal andere factoren, bijvoorbeeld als opnieuw een Amerikaans beleggingsfonds zijn aandelen van de hand doet. Geen wonder dat men de beurs met een casino vergelijkt.' Zowat alle economische sectoren zijn vertegenwoordigd in Parijs. Er zijn piepkleine bedrijven bij (bijvoorbeeld het IT-bedrijf Himalaya met een beurskapitalisatie van 3 miljoen euro) en er zijn reuzen bij (bijvoorbeeld het conglomeraat Vinci, beurskapitalisatie: 5 miljard euro). Het enige gemeenschappelijke is hun notering op de segmenten NextPrime of NextEconomy. Euronext lanceerde ze begin 2002. Acht maanden later tellen ze samen 262 noteringen.

De bedrijven die op NE/NP willen, gaan het engagement aan optimaal te communiceren: in het Engels, via een eigen internetsite, via minstens twee analistenvergaderingen per jaar, enzovoort. Voorts moeten ze vanaf 2004 kwartaalresultaten publiceren en hun boeken houden volgens de IFRS-normen. Positieve zaken

Loont het de moeite? 'Oh ja. We wilden er meteen bij zijn. Ik zou zelfs stellen: er niet bij zijn, dat is een blunder', zingt Philippe Benacin van cosmeticagroep Inter Parfums, terwijl Théodore aandachtig luistert. Jean-Pierre Tanghe van Barco heeft eveneens het oor van Théodore, maar houdt daar wat minder rekening mee: 'Voor een bedrijf als het onze is naambekendheid uiterst belangrijk. We zijn dus blij met dit initiatief van Euronext, maar we begrijpen dat zoiets lang duurt eer het vruchten afwerpt. We hopen dat Euronext weldra beleggingsproducten op de NE/NP-indexen zal enten.'

'Zo'n afgeleide producten zouden beleggers aantrekken', zegt Tanghe achteraf. 'Zolang die er niet zijn, heeft NE/NP voor ons eigenlijk weinig zin. Er is nog geen enkele institutionele belegger bij ons langsgekomen, enkel en alleen omdat we op NextEconomy noteren. Maar ik ben gerust: de mensen van Euronext bevestigden me dat ze er aan denken.' 'We denken er niet aan', stelt Xavier Leroy van Euronext een tijdje later. 'De indexen zijn voor een heel andere reden ontwikkeld: het kwaliteitslabel.'

'Het kwaliteitslabel, dat is de reden waarom onze groep op NextPrime moet noteren', meent Vincent Doumier van de holding Bois Sauvage. 'Het enige vervelende aspect is die verplichting om kwartaalresultaten te publiceren.' Ook Tanghe van Barco piekert over de kwestie: 'Vorige week publiceerden we voor het eerst kwartaalcijfers. Ons probleem is dat Barco traditioneel een sterk tweede en vierde kwartaal en een veel minder sterk eerste en derde kwartaal heeft. Ik vrees dus dat we de beleggers goed zullen moeten voorbereiden voor de resultaten van dit kwartaal.'

De meeste bedrijfsleiders zijn blijgemutst: ze hebben over de twee dagen gemiddeld zeven afspraken met beleggers. De standaardafwijkingen zijn echter groot. Colruyt bijvoorbeeld, is volledig volgeboekt. De kleintjes hebben veel minder succes. 'Ik heb afspraken met kleinere IT-bedrijven. Ze zien me graag komen, want ik ben soms hun enige gesprekspartner', zegt investeerder Guy Sips van Quest for Growth.

Een aantal Belgische ondernemingen stond op de aanwezigheidslijst, maar zegde af wegens gebrek aan belangstelling. 'Het is zeer moeilijk om voor de echte small caps geïnteresseerden te vinden', zegt Sylvie de Cooman van makelaar Bank Degroof. 'Remi Claeys heeft hier twee afspraken. Het positieve is dat het om twee nieuwe beleggers gaat, onder wie een grote.' 'Wij hebben drie afspraken', zegt Guy Paquot van Bois Sauvage. 'Dat is

niet veel, maar het gaat om beleggers die we nog niet kennen.'

Op een evenement als deze lopen ook altijd kwatongen rond. 'Weet u wie de meeste contacten met beleggers heeft? Euronext zélf. Ze eisen gewoon de interessantste beleggers voor zichzelf op', zegt de ene. 'Een goed idee van Euronext, vindt u? Het idee is inderdaad goed, maar het is niet van Euronext. Een onafhankelijk bedrijf wilde vorig jaar precies hetzelfde evenement organiseren. Euronext trok het naar zich toe en maakte er een eigen initiatief van', zegt de andere.

Een man in de lift. Wat vindt hij van het evenement? 'Prachtig! Ik ben van CF&B Communication. We werden door Euronext ingehuurd om de beleggers aan te trekken. Er zijn er driehonderd, waarvan tien Amerikanen. Goed hé?' De man is erg gehaast. 'Ik wil u iets tonen dat u zeer zal interesseren. Volg me.' Lift uit, trap af, tot bij twee nette heren in een overigens volstrekt lege zaal. 'Hier is al een belangstellende. Ik zoek er nog', zegt de man en haast zich weg. De heren zijn van het Nederlandse IT-bedrijf Blue Fox. 'Dit is de Small Cap Forum Area', verklaren ze. 'We horen hier een bedrijfsvoorstelling te geven, maar geen enkele belegger is ervan op de hoogte.'

Kortom, er zijn wat kinderziekten. Théodore benadrukt dat hij het hier niet bij zal laten: 'Dit is slechts een begin. We zullen onze genoteerde bedrijven blijven promoten, om hun de internationale dimensie te geven die ze verdienen.' Afspraak volgend jaar.

Pierre HUYLENBROECK

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud