België tegen Silicon Valley, David tegen Goliath

Redacteur Politiek

Op het eerste gezicht lijkt het potsierlijk dat de Belgische Privacycommissie de strijd aangaat met een internetreus met 1,3 miljard klanten. Maar het is belangrijk dat België die stap zet.

Als de dienst gratis is, is de klant zelf het product. Zo kan je het businessmodel van de sociale media samenvatten. Google weet wat u zoekt. Amazon weet wat u koopt. Apple en Google weten via uw iPhone of Android-smartphone waar u bent. Facebook weet wie uw vrienden zijn en wat u leuk vindt.

Het opent ongeziene mogelijkheden. Persoonlijke diensten, gebaseerd op wie en waar u bent, worden mogelijk. Sociale wetenschappers hoeven zich niet langer te beperken tot een geïsoleerd experiment van enkele dagen, maar kunnen de data van miljoenen mensen jarenlang volgen. Sowieso ontsluit technologie een wereld van informatie, waar de wereld zijn voordeel mee kan doen.

Maar er is ook de keerzijde. De giganten van de sociale media gebruiken de informatie die we vrijwillig afgeven om geld te verdienen. Zolang iedereen zich van die deal bewust is en er met kennis van zaken mee instemt, is dat geen enkel probleem. Maar daar knelt dus het schoentje.

De Belgische Privacycommissie ontdekte dat Facebook ook zonder toestemming het internetgedrag van mensen volgt. Het bedrijf uit Silicon Valley spreekt verontschuldigend van een ‘bug’. Willem Debeuckelaere, voorzitter van de Privacycommissie, gebruikt een ander woord: hacking.

Het onderzoek is belangrijk, ook al doet het in alle opzichten denken aan de bijbelse strijd tussen David en Goliath. Technologiebedrijven ontwikkelen zich razendsnel, terwijl de overheid reageert met de snelheid waaraan een tanker van koers verandert. Om maar iets te zeggen: tien jaar geleden telde Facebook een paar miljoen ‘vrienden’. Nu zijn het er meer dan 1,3 miljard. De vraag is wat de Privacycommissie van een landje van 11 miljoen mensen daartegen kan beginnen. Toch mag dat bezwaar niet leiden tot defaitisme.

Het is belangrijk dat wie politieke of economische macht heeft op een tegenmacht stuit.
Bart Haeck
Redacteur Politiek

Het is belangrijk dat wie politieke of economische macht heeft op een tegenmacht stuit. Die tegenmacht kan vele vormen aannemen: een regulerende overheid, een concurrent of de vrees voor reputatieschade. Facebook heeft die concurrent niet, waardoor het belangrijk is dat de overheid iets doet. Idealiter gebeurt dat op dezelfde schaal waarop Facebook werkt, maar in die ideale wereld leven we niet. Daarom is de aanpak van de Belgische regering de goede. Ze blijft niet bij de pakken zitten en start een onderzoek. Ondertussen dienen zich in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Spanje partners aan. Ook de vrees voor reputatieschade bij Facebook kan een bondgenoot zijn.

Facebook levert een geweldig product, maar het moet voor iedereen duidelijker worden wat daarvoor in ruil wordt gevraagd. Of ongevraagd genomen.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud