Beslissende dagen voorvoortbestaan Antwerpse luchthaven

Begin volgende week wordt duidelijk of de Antwerpse luchthaven van Deurne nog een toekomst heeft als commerciële luchthaven. Als de Vlaamse regering niet instemt met de ondertunneling van een nabij gelegen regionale baan, moet de start- en landingsbaan in Deurne door strengere veiligheidsnormen met 150 meter worden ingekort. En dan wordt ze te kort voor commerciële vliegtuigen, zegt de zakenwereld.

'De bal ligt in het kamp van de regering', zegt Luc Luwel, de directeur-generaal van de Kamer voor Handel en Nijverheid voor de regio Antwerpen-Waasland. Maandag staat het dossier op de agenda van de Vlaamse regering. 'Als de Krijgsbaan niet wordt ondertunneld, is dat de doodsteek voor Deurne', zegt Luwel. 'Dan wordt het een luchthaven voor zweefvliegtuigjes.'

Na 11 september legde de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) aan de luchthavens verstrengde veiligheidsnormen op voor de burgerluchtvaart, waardoor de vliegtuigen meer afstand moeten houden van wegen. In Deurne dwarst de regionale Krijgsbaan de aanvliegroute.

'Het is eigenlijk al vijf na twaalf', zegt Joost Germis, adviseur mobiliteit bij het VEV. Hij merkt op dat zelfs als nu wordt beslist dat er een tunnel komt, die pas na 2005 klaar zal zijn. Maar hij rekent erop dat het Bestuur der Luchtvaart een uitzondering maakt, en de Antwerpse luchthaven nog wat langer met de huidige normen laat vliegen. De nieuwe normen gelden vanaf november 2005, maar de luchthavens moeten snel aantonen aan de luchtvaartautoriteiten dat de voorbereidingen zijn gestart.

Volgens Germis is Steve Stevaert, de Vlaamse minister van Mobiliteit, sinds de instelling van de nieuwe veiligheidsnormen gewonnen voor de ondertunneling van de Krijgsbaan. De adviseur laat verstaan dat de Antwerpse bedrijfswereld zelfs bereid is een deel van de factuur te dragen. 67 bedrijfsleiders en prominenten schaarden zich achter het initiatief van het VEV en Luwel.

Alleen al de Antwerpse diamantsector, een goede klant van de luchthaven, is voldoende belangrijk om het voortbestaan van Deurne te verzekeren, vindt Luwel. Die sector vertegenwoordigt 8 procent van de Vlaamse export.

De Deurnese start- en landingsbaan is ruim 1.500 meter lang, maar slechts 1.360 meter is bruikbaar. Volgens de nieuwe normen moet dit met nog eens ruim 150 meter worden ingekort. Een lengte van minder dan 1.200 meter volstaat niet meer voor commerciële vliegtuigen. Die gebruiken niet de hele lengte, maar moeten veiligheidsmarges inbouwen. Germis wijst er nog op dat een langere start- en landingsbaan ook de geluidshinder drukt, omdat van verder kan worden aangevlogen met minder motorvermogen.

De Antwerpse luchtvaartmaatschappij VLM betreurde dat zij niet was betrokken bij het initiatief van het VEV en de Kamer Antwerpen-Waasland. VLM is de enige operator op de luchthaven van Deurne, waar het 35 procent van zijn omzet haalt, meldde VLM-woordvoerder Peter Bary aan Germis.

BL

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud