Het Duitse economische model heeft de jongste weken een paar ferme blutsen opgelopen. Is enkel het koetswerk beschadigd of is de trekkracht van de machine erdoor verzwakt?

Het was alweer een kwade dag gisteren voor de autobouwer Volkswagen. De topman van de afdeling van VW in de VS werd in het Amerikaanse Congres stevig op de rooster gelegd over het emissieschandaal. Het Duitse gerecht van zijn kant deed huiszoekingen op de hoofdzetel van VW in Wolfsburg en in enkele fabrieken. Dat levert opnieuw een pak negatieve publiciteit op voor een bedrijf dat tot voor kort gold als een van Duitslands industriële kroonjuwelen.

Het schandaal dijt uit en dreigt VW in een moeilijk parket te brengen. De maatregelen die VW moet treffen om de crisis te bezweren, zullen de groei van het bedrijf op korte termijn ongetwijfeld hypothekeren. En dat zal gevolgen hebben voor de Duitse economie. Die heeft ook op een andere manier te lijden onder het schandaal: het gesjoemel van VW brengt de hele Duitse industrie voor een stuk in diskrediet. Het vertrouwen in de Duitse degelijkheid is aangetast. Het keurmerk ‘Made in Germany’ is besmeurd.

Ook een andere Duitse economische coryfee moet heel wat pluimen laten. Deutsche Bank deelde woensdagavond mee in het derde kwartaal een verlies te hebben geleden van 6,2 miljard euro. Een gevolg van een grote schoonmaak in de balans van de grootbank.

VW en Deutsche Bank veroorzaken flinke blutsen in het Duitse economische model. Dat kan een invloed hebben op het vertrouwen van consumenten en ondernemers in Duitsland, en kan op die manier de economische dynamiek een knauw geven.

Er is trouwens nog meer slecht nieuws. Uit recente cijfers blijkt dat de Duitse export in augustus met 5,2 procent is teruggelopen, de sterkste terugval in zeven jaar. Duitsland blijkt meer dan verwacht gevoelig te zijn voor de groeivertraging in China en andere opkomende economieën. En de uitvoer is dé motor van de Duitse economie.

Het Duitse economische model werd uitbundig geroemd omdat het in de voorbije crisisjaren stevig overeind bleef. Maar nu verliest het plots toch een stuk van zijn glans en blijkt het minder robuust dan gedacht. Sommigen zien daar ongetwijfeld een aantal goede kanten in: het zal het Duitse superioriteitsgevoel wat temperen, Duitsland boet daardoor aan autoriteit in om anderen de economische les te spellen.

Maar te veel Schadenfreude, leedvermaak, is misplaatst. De Duitse economie was de voorbije jaren de locomotief die de hele eurozone voorttrok. De Belgische economie in het bijzonder is erg afhankelijk van het economische wel en wee in Duitsland. Als daar klappen vallen, delen we er zelf ook in.

België en andere eurolanden moeten hopen dat het emissieschandaal bij VW en het monsterverlies bij Deutsche Bank alleen maar enkele blutsen veroorzaken in het Duitse economische model en dat ze de trekkracht ervan niet ernstig verzwakken. Want er is niet meteen een wissellocomotief voorhanden.

Lees verder

Gesponsorde inhoud