Boeing en EADS willen samen antirakettenschild bouwen

(tijd/reuters/bloomberg) - Boeing en EADS, de nummers één en twee in de luchtvaartindustrie, willen de handen in elkaar slaan voor de bouw van een antirakettenschild. Met het industriële akkoord, dat duidelijk geïnspireerd werd door de Amerikaanse overheid, willen de VS meer politieke Europese steun krijgen voor hun controversiële defensiebeleid. De principiële overeenkomst werd door beide partijen bekendgemaakt op het tweejaarlijkse luchtvaartsalon van Farnborough nabij Londen.

Het is de eerste keer dat de twee aartsrivalen op groepsniveau de handen in elkaar slaan, staat in een gezamenlijke mededeling. EADS is de op een na grootste luchtvaart- en defensiegroep in de wereld en heeft een belang van 80 procent in Airbus. Inzake de verkoop en productie van commerciële vliegtuigen zijn EADS en Boeing elkaars evenknie. In de defensiesector heeft Boeing duidelijk meer dan één stap voor op zijn Europese concurrent.

Volgens waarnemers is het principeakkoord tussen Boeing en EADS het resultaat van de toenemende vastberadenheid van Washington om de Europese oppositie tegen het Amerikaanse defensiebeleid af te bouwen. De VS wil dat bereiken door zoveel mogelijk buitenlandse partners te betrekken in zijn controversieel antirakettenschild. Boeing kreeg zelfs een por van het Amerikaanse leger om internationale akkoorden te sluiten, meldt The Wall Street Journal.

'Onze samenwerking voor de ballistische rakettendefensie vormt een nieuwe stap in de transatlantische samenwerking', zei Phil Condit, voorzitter en algemeen directeur van Boeing. Rainer Hertrich en Philippe Camus, medevoorzitters van EADS, voegden daar aan toe dat 'ballistische rakettendefensie een sleutel is voor het behouden van de vrede in een vrije wereld', een opmerkelijk 'politieke' boodschap van industriële topmannen.

Zowel Boeing als EADS dringt aan op verdere transatlantische samenwerking. Nadat de industrie aan beide kanten van de Atlantische Oceaan in de jaren negentig in grote mate geconsolideerd werd, is verdere schaalvergroting enkel mogelijk door transatlantische partnerships. Zowel Boeing als de Amerikaanse nummer twee Lockheed sloot al eerder deelakkoorden met Europese partners, waarbij die laatsten echter vaak als leverancier of onderaannemer fungeren.

Cruciaal in de concretisering van wat nu nog een principieel akkoord of 'memorandum of understanding' heet, is de overheidssteun in de Europese Unie. De Aecma, de belangenvereniging van de Europese luchtvaart- en defensie-industrie, klaagt dat haar Amerikaanse concurrenten drie keer meer overheidssteun krijgen voor onderzoek en ontwikkeling. De Acare, een adviesorgaan voor de EU, en Aecma spraken zich daarom gisteren uit voor meer privé- en openbare investeringen in de Europese luchtvaartindustrie.

GUM

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n