Budgetluchtvaartmaatschappijen winnen 4 miljoen klanten

(tijd) - De drie grootste Europese budgetluchtvaartmaatschappijen of low-cost carriers vervoerden de eerste zes maanden van dit jaar ruim vier miljoen meer passagiers. Tijdens dezelfde periode verloren de traditionele maatschappijen ruim 10 procent van hun trafiek. Sinds gisteren is Easyjet de grootste van de budgetmaatschappijen na de overname van Go.

Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar vervoerden Ryanair, Easyjet en Go samen meer dan 14 miljoen klanten. De sterkste stijger is Go dat maandelijks groeipercentages noteerde van meer dan 70 procent. De goedkope luchtvaartmaatschappij Ryanair haalde in zijn eentje 1,83 miljoen extra reizigers binnen en is op jaarbasis nu 20 procent groter dan Sabena op zijn hoogtepunt was.

Ryanair was tot woensdag de nummer één van de budgetbedrijven. Sinds gisteren is Easyjet de Ierse maatschappij voorbijgestoken na de overname van Go. Easyjet betaalde 374 miljoen pond voor de vroegere dochter van British Airways. Aan het succesverhaal van de budgetmaatschappijen komt voorlopig geen einde. In Zweden werd Goodjet uit de grond gestampt. British Midland lanceerde bmi baby. KLM probeert het tij te keren met Buzz en Basiq. Zelfs de charters beginnen zich ongemakkelijk te voelen.

De veroveringstocht van de budgetmaatschappijen steekt schril af tegen de terugval van de traditionele maatschappijen, al mag die terugval niet worden veralgemeend. De eerste zes maanden verloor de Vereniging van Europese Luchtvaartmaatschappijen (AEA) meer dan 10 procent. Air France kon zich handhaven, KLM zakte ruim 12 procent. Omdat ze tijdig anticipeerden met een gereduceerd aanbod, slagen de meeste AEA-leden er wel in hun bezettingsgraad op peil te houden.

Ryanair kondigde gisteren fier aan dat het de grootste luchtvaartmaatschappij tussen België en Londen is geworden met een marktaandeel van 30 procent. Ryanair vliegt vanop Charleroi, alle anderen vanuit Zaventem of Antwerpen.

GUM

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect