C&A trotseert concurrenten Zara en H&M

(tijd) - De kledingketen C&A wist vorig jaar voor de vijfde keer op rij haar omzet in ons land op te krikken. Dit jaar moet de bijdrage van de overgenomen Superconfex-winkels opnieuw voor groei zorgen. De Belgische marktleider breidde zich de voorbije jaren fors uit en investeerde in meer collecties als antwoord op de groeiende populariteit van jonge ketens als H&M en Zara. Met nog 20 extra winkels wil C&A op de ingeslagen weg voortgaan.

De feeststemming zit er goed in bij C&A. De kledingketen in handen van de steenrijke Nederlandse familie Brenninkmeijer viert deze week de opening van haar duizendste Europese winkel. Naar aanleiding daarvan laat de anders erg discrete groep in haar kaarten kijken, al zal de openheid ook wel iets te maken hebben met de succesvolle heropstanding na de zwarte periode rond de millenniumwissel.

De krimpende kledingmarkt en de opkomst van nieuwe ketens als het Zweedse H&M en het Spaanse Zara hadden C&A aan het eind van de jaren negentig serieuze klappen gegeven. Bovendien had de groep een verkeerde keuze gemaakt door haar Europese inkoop te centraliseren. Dat een en dezelfde collectie in alle Europese winkels kosten zou besparen, was een misrekening, want een Spaanse vrouw heeft nu eenmaal een andere smaak en zelfs andere vormen dan een Nederlandse. De klanten haakten af en C&A dook in het rood. Tegenover de trendy concurrenten die hun collecties om de haverklap vernieuwden, had de keten een truttig en bestoft imago gekregen.

De crisis dwong C&A tot bezinning. Het aantal collecties werd opgedreven van twee à drie per jaar naar meer dan acht. Er kwamen ook gelegenheidscollecties per land, zoals bijvoorbeeld voor communies of uniformen. Tegelijk werden de winkels opgefrist en moderner gemaakt. Op die manier wist C&A op tijd het roer om te gooien. Ketens als Superconfex, Marca (ook in handen van de familie Brenninkmeijer) en Pecotex, die met hetzelfde imago kampten, verging het minder goed.

Sinds de ommekeer gaat alles bij C&A in stijgende lijn. 'In 2000 waren we nog verlieslatend', zegt Johan Soenens, marketingdirecteur België en Luxemburg. 'Nu zijn we zeer winstgevend. Ons Belgisch marktaandeel hebben we in vijf jaar tijd met de helft opgetrokken tot 6,8 procent vorig jaar. Al hebben we ondanks de moeilijke periode onze positie als marktleider in België nooit verloren.' De omzet in ons land steeg in dezelfde periode van 239,6 miljoen tot 391,2 miljoen euro, zij het dat de groei grotendeels te danken was aan een verdubbeling van het aantal vestigingen.

In 2002 opende C&A voor het eerst in acht jaar opnieuw een winkel. Van toen af ging het snel. Zo haalde de groep in 2004 35 Marca-winkels binnen. Begin dit jaar kwamen daar nog eens 20 Superconfex-winkels bij, die sinds eind februari opnieuw open zijn onder C&A-vlag. Het is vooral dankzij die nieuwe vestigingen dat de groep dit jaar mikt op een omzetgroei van 10 procent tot 430 miljoen euro.

Ondertussen telt de groep in ons land 98 vestigingen. 'Daar kunnen er nog 20 bijkomen', zegt Soenens. 'En dan vooral in Wallonië, want daar zijn er meer blinde vlekken dan in Vlaanderen. De groei doet zit bovendien in hoofdzaak voor buiten de stad en in shoppingcentra. De afgelopen jaren zijn we meer uit de stad getrokken om dichter bij de klanten te komen. Ook zijn we begonnen met de kleinere winkelformule C&A Small Family in kleinere steden. Mensen vragen meer bereikbaarheid en nabijheid. Daarmee wijken we niet af van het C&A-concept, maar doen we precies hetzelfde als wat grote supermarkten doen met hun buurtwinkels.'

De Belgische kledingmarkt was vorig jaar goed voor 5,4 miljard euro. 'Dat is nagenoeg evenveel als het jaar ervoor', zegt Soenens. 'België houdt daarmee goed stand tegenover andere Europese landen waar de markt daalt. Hoewel mensen nagenoeg evenveel uitgeven aan hun kleding - een vrouw gemiddeld 650 euro en een man 370 euro - is er een duidelijke trend naar meer goedkope artikelen. Mensen kopen meer maar tegen een lagere prijs. Dat speelt in ons voordeel.' In het kader van die trend begon C&A dit jaar in ons land ook met de verkoop van schoenen.

Niet alleen in België maar ook in de rest van Europa is C&A sinds 2002 opnieuw op het groeipad. De afgelopen drie jaar opende de groep maar liefst 350 winkels in de dertien Europese landen waar ze actief is. Daarvoor werd 600 miljoen euro geïnvesteerd. De komende drie jaar wil C&A die expansie herhalen. Een deel van de nieuwe winkels komt in Turkije, Slovenië en Slovakije, markten die de groep volgend jaar wil betreden.

In 2005 haalde C&A in heel Europa een omzet van 5,2 miljard euro. Enkel Zara en H&M doen beter. Met de aangekondigde expansie hoopt C&A de kloof met die twee concurrenten te dichten.

SDS

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud