Commentaar: Amerikaanse droom

'Tot nog toe heb ik het niet meegemaakt dat iets me niet is gelukt, maar misschien zal het toch een keer gebeuren.' Dat waren in november 2001 de profetische woorden van de Antwerpse zakenman Freddy van Gaever, oprichter van VG Airlines dat in augustus van dit jaar werd omgedoopt tot Delsey Airlines.

Van Gaever was gisteren de onheilsprofeet met dienst en mocht van voorzitter en aandeelhouder Tony Gram het personeel meedelen dat de boeken waren neergelegd bij de rechtbank van Koophandel. Enkel een onverbeterlijke optimist geloofde nog dat de drie Airbussen A330-200 van Delsey opnieuw de lucht zouden in gaan nadat ze al twee weken aan de grond hadden gestaan.

De verwachting is dat de rechter vandaag ook het faillissement zal uitspreken bij gebrek aan middelen. Faillissementen zijn nu eenmaal inherent aan ondernemerschap en niet elk project kan slagen, maar VG Airlines had van bij zijn valse start alles in zich om het niet lang vol te houden: een onduidelijke strategie, te weinig geld, commercieel gestuntel en een ongunstige omgeving.

De maatschappij was ondergekapitaliseerd. Van Gaever zelf zei dat een startkapitaal van 12,4 miljoen euro nodig was, maar dat is er nooit gekomen. Ook toen Tony Gram alle aandelen in handen kreeg, werd VG Airlines niet geherkapitaliseerd: sindsdien leefde de luchtvaartmaatschappij bij de gratie van voorschotten en leningen van haar enige aandeelhouder.

VG Airlines koos de Verenigde Staten als belangrijkste bestemming op een ogenblik dat de trans-Atlantische markt het hardst getroffen was door de crisis in de luchtvaart. Met New York ging Van Gaever bovendien frontaal in de aanval op grote maatschappijen als Continental Airlines en Delta Air Lines die ook al vanuit Brussel naar de Big Apple vlogen.

Op marketing- en commercieel vlak liep alles in de soep. Toen de eerste vlucht vertrok, kon VG nog niet geboekt worden in de grote reservatiesystemen en het heeft, o ironie, tot gisteren geduurd voor Amerikaanse reisagenten tickets konden uitschrijven. Maar het was bovendien compleet onduidelijk op welk publiek VG Airlines juist mikte.

Bovendien ging de nieuwe maatschappij van start op een ogenblik dat alle luchtvaartactoren, met uitzondering van de budgetmaatschappijen, hard moeten knokken om te overleven. In een luchtvaartmaatschappij vinden omvangrijke geldstromen plaats. Giganten als United Airlines maken het mee dat in korte tijd astronomische kapitalen kunnen vernietigd worden.

En dan was er ten slotte de zielige vertoning van de laatste weken waarbij de ene bestuurder niet meer met de andere wou spreken en het ene departement niet wist wat het andere deed. Met bijna 100 procent ex-Sabeniens had Delsey Airlines voldoende competentie in huis, maar het 'goede product' waar Van Gaever zo fier op was raakte niet verkocht.

Guido Meeussen

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud