Commentaar: Brokken

De verzekeraars schreven het voorbije jaar 41.000 nieuwe verzekerden in op het RSR-bestand van Datassur, zeg maar de zwarte lijst. Het grootste deel van de verzekerden komt daarop terecht omdat ze hun verzekeringspremie niet betaalden. Voor het eerst is er ook een flinke stijging van het aantal ongewenste verzekerden met een te groot aantal schadegevallen. Er komen dus meer en meer brokkenrijders op de zwarte lijst terecht. Niet omdat de Belgen vorig jaar plotseling agressiever zijn gaan rijden en meer auto-ongevallen hebben veroorzaakt, maar omdat de verzekeraars kieskeuriger zijn geworden. Wie schade berokkent, is niet meer welkom.

De voorbije twee jaar kregen tal van verzekerden een brief in de bus die stelde dat de verzekeraar een einde maakte aan de verzekeringspolis. Om rendabiliteitsreden. Met andere woorden: 'U bent niet goed genoeg om door ons verzekerd te zijn.' Want de verzekeraars willen alleen nog 'goede' risico's. De slechte risico's moeten elders hun heil zoeken. Maar wanneer wordt men een slecht risico? Daar beslist iedere verzekeraar gewoon zelf over. Sommige verzekerden met decennia zonder schadelast worden zo ineens op straat gezet na het eerste het beste schadegeval. Wie toch mag blijven, kreeg een premieverhoging voorgeschoteld, soms van 10 procent en meer.

De verzekeraars zijn verwoed op zoek naar een herstel van de winstgevendheid. Jarenlang leverden de goede beursprestaties van hun beleggingen de verzekeraars grote financiƫle inkomsten op. Die beursinkomsten maakten de slechte verzekeringsresultaten meer dan goed. De verzekeraars konden het zich daardoor permitteren een hevige concurrentiestrijd aan te gaan. De autoverzekeringen werden verschillende jaren na elkaar goedkoper. Maar ondertussen zijn de beursinkomsten verdwenen en compenseert de beurs de technische verliezen al lang niet meer.

Door de drastische segmentering is van solidariteit onder verzekerden geen sprake meer. Vroeger werden de premies van de autoverzekeringen geregeld door het bonus-malusstelsel en droegen de betere chauffeurs bij tot de schadelast van de minder goede autobestuurders. Europa deed die marktbelemmering weg en daardoor bepalen de verzekeraars nu zelf wie welke premie krijgt. Ze verkiezen alleen nog de zeer goede risico's, zeg maar de chauffeurs die al tien jaar geen bluts meer opliepen. De andere bestuurders komen pardoes zonder verzekering te zitten en zijn de dupe van een jarenlang te oppervlakkig (wan)beleid bij de verzekeraars en de toezichthouder.

Dat de verzekeraars winstgevend en solvabel willen zijn, is vanzelfsprekend en kan de verzekerden alleen maar ten goede komen. U en ik hebben er alle belang bij dat een verzekeringsmaatschappij voldoende kapitaalkrachtig is om ons bij schade snel te vergoeden. Maar door de willekeur die veel verzekeraars vandaag hanteren bij de sanering van hun portefeuille, oogsten ze alleen onbegrip.

Saar SINNAEVE

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud