Commentaar: Een optie minder

KBC stopt op 20 januari eensklaps met het aanbieden van optiehandel voor particulieren. Voor de bankgroep is de activiteit niet langer rendabel. Opties vergen te veel administratief werk, te zware investeringen in infrastructuur, en lokken te weinig klanten. Bovendien loopt de bank een risico wanneer de opties niet volledig door een pakket aandelen of een som geld op de rekening van de klant worden gedekt.

De beslissing van KBC past in de trend van steeds meer grote financiële groepen om hun dienstverlening terug te schroeven. Elk jaar worden honderden loketten gesloten, de klanten worden naar geautomatiseerde systemen als telefoonbankieren of pc-banking verwezen. Ondernemingsklanten worden beoordeeld op hun onmiddellijke rendabiliteit. Verzekerden kunnen opkrassen na welgeteld één schadegeval. De bankverzekeraars willen zoveel mogelijk kosten besparen en zo weinig mogelijk risico's lopen. De strategie om op lange termijn aan klantenbinding te doen, verdwijnt naar de achtergrond.

Dat kortetermijndenken kan de grootbanken duur te staan komen. De particulieren die in opties handelen, zijn meestal zeer actief. De optieklanten van KBC moeten voor hun transacties naar andere financiële instellingen uitwijken. KBC dreigt niet alleen hun orders voor afgeleide producten te verliezen, maar ook hun aandelentransacties, hun spaarformules en hun verzekeringspolissen, die wel winst voor de bank opleveren.

Heel wat kleine, gespecialiseerde banken en beurshuizen staan te springen om marktaandeel van de grote spelers in te pikken. Maar ook de warenhuizen beginnen bankdiensten aan te bieden. De grootbanken schroeven in reactie hun totaalaanbod van financiële producten steeds verder terug, maar vergeten dat ze de kostenefficiëntie van die 'cherry pickers' toch nooit halen. De nieuwe concurrenten achterna hollen, kan er dus alleen toe leiden dat ze keer op keer worden weggespeeld. Het huidige paniekvoetbal op de spaarboekjesmarkt is tekenend.

De strategie van de grootbanken is ook erg opportunistisch. Toen het enkele jaren geleden goed ging op de beurs, stonden de bankiers te springen om zoveel mogelijk beleggingen aan de man te brengen. Nu de beurs al jaren daalt, maar de bedrijven tegen veel aantrekkelijker koersen noteren, durft geen bank het nog aan aandelen aan te raden. Een langetermijnstrategie ontbreekt. De beslissing om de optiehandel op te geven, spruit voort uit hetzelfde kortetermijndenken. Een grootbank als KBC moet toch beseffen dat opties nooit zullen verdwijnen. Zowel professionele als kleine, actieve beleggers gebruiken opties om hun portefeuilles te beschermen. KBC was vroeger de optiepionier in België. Wat gaat de bank doen als de koersen herstellen en opnieuw meer klanten naar opties vragen? De beslissing van vandaag gewoon weer omkeren?

Serge Mampaey

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud