Commentaar: Gedeelde schuld

De politieke steun die Etienne Schouppe tijdens zijn loopbaan zo zorgvuldig had opgebouwd, verdween de voorbije twaalf maanden als sneeuw voor de zon. In het voorjaar moest hij het veld ruimen als topman van de NMBS, nu moet hij ook opstappen als gedelegeerd bestuurder van ABX Logistics, zijn troetelkind. Maar het blijft verbazingwekkend dat hij het als notoire CD&V'er ruim drie jaar heeft volgehouden onder paars-groen.

Zijn gedwongen vertrek als baas van de NMBS was in de eerste plaats een politieke afrekening, zijn ontslag bij ABX Logistics is vooral het gevolg van zijn falen als manager. Als topman van de NMBS was Schouppe, zeker onder CVP-bewind, een loyale uitvoerder van de begrotingspolitiek van de regering. Als bezieler van ABX droegen hij en zijn raad van bestuur de grootste verantwoordelijkheid. En de bestuurders die alle ABX-investeringen mee goedkeurden, zijn bijna allemaal verdwenen.

Dus bleef enkel Schouppe over als kop van jut. Maar zoals NMBS-topman Karel Vinck liet uitschijnen, als het schip tot een drastische koerswijziging wordt gedwongen, is het gebruikelijk dat ook de kapitein vervangen wordt. Bovendien was de NMBS het laatste overheidsbedrijf dat nog een topmanager had die de fundamenten van zijn carrière legde in de administratie en de kabinetten. BIAC, Belgacom, De Post en de NMBS worden vandaag geleid door managers die in de privé-sector hun sporen verdiend hebben.

Schouppe als compensatie voor zijn desavouering bij de NMBS tot topman van ABX bombarderen, was daarom niet echt een verstandige keuze. De logica was ook ver te zoeken. Want het was volgens de minister van Mobiliteit, Isabelle Durant, precies Schouppe die met zijn rampzalige ABX-strategie de NMBS met een zware erfenis heeft opgezadeld. Hoe kan je dan iemand die je verantwoordelijk acht voor het wanbeleid bij ABX aan het hoofd van dat bedrijf plaatsen?

Precies omdat de belangrijkste taak en activiteit van de NMBS nog altijd het binnenlandse reizigersvervoer is, een openbare dienstverlening, zal de spoorwegmaatschappij nooit failliet gaan. De overheid kan zich dat niet permitteren. Maar misschien komt er ooit wel een parlementaire onderzoekscommissie over ABX Logistics. Want het wordt wel eens vergeten, omdat het zwaartepunt van ABX in het buitenland ligt, maar de logistieke dochter van de NMBS telt bijna evenveel werknemers als destijds Sabena.

Wie treft schuld in het ABX-dossier, in de veronderstelling dat het alsnog slecht afloopt? Schouppe omdat hij NMBS-middelen stak in wat een bodemloos vat lijkt? De raad van bestuur die, althans tijdens de eerste overnamegolf, onvoldoende kritisch was en zich regelmatig in de luren liet leggen? De overheid omdat ze bij gebrek aan een mobiliteits- en transportstrategie te veel ruimte liet aan goedbedoelende 'Einzelgangers' als Schouppe? Net als bij Sabena zal de conclusie luiden dat het om een gedeelde schuld gaat.

Guido Meeussen

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud