Commentaar: Roekeloos

Het lijkt er sterk op dat een minderheid van de arbeiders bij Ford een meerderheid gijzelt en roekeloos omspringt met het stakingsrecht.

(tijd) - Qua timing was de staking bij Ford Genk alvast geen voltreffer. De vraag naar Ford Mondeo’s, Galaxy’s en S-Max’en is nu al niet bij te houden. Bovendien lag de assemblagelijn de voorbije week al even stil, na een spontane staking bij de toeleverancier Syncreon, waar de werknemers riepen om meer loon. En nauwelijks trok de transportband zich weer op gang, of daar legde aan de andere kant van de fabrieksmuren een minderheid van de Ford-arbeiders het werk neer. Hun eisen: minder werkdruk en vaste contracten voor een 900-tal tijdelijke arbeiders. En ook een hoger loon.

Vlaams minister van Economie Patricia Ceysens (Open VLD) haastte zich de staking bits en bijzonder cassant te veroordelen. Alsof ze wilde benadrukken dat de overheid zwaar in de portefeuille was gedoken om Ford in Genk te houden, en dat ze niet zou toelaten dat een minderheid die inspanningen weer teniet te doen.

Andere reacties waren voorspelbaarder. De Europese Ford-directie in Duitsland veroordeelde de actie: volgens de directeuren brengt ze de toekomst van de fabriek in gevaar. Logisch, want net op dit moment wordt in de Duitse Ford-fabrieken in Keulen en Saarlouis onderhandeld over méér efficiëntie en minder loon voor de Duitse autobouwers. Niet echt het goede moment dus om rond de tafel te gaan zitten met arbeiders die in een Belgische fabriek exact het tegenovergestelde eisen. Ook de vakbonden leken niet bijster gelukkig met de spontane staking, al verzetten ze zich ook niet echt. Natuurlijk niet, want politiek krijgen ze het moeilijk verkocht een spontane staking niet te erkennen, zo dicht bij de sociale verkiezingen van mei 2008. Een hoop arbeiders reageerden wel verontrust. Ze lieten niet na te vertellen dat ze zo snel mogelijk weer aan het werk wilden, want in een tijd waarin economieën vertragen en beurzen kelderen, wilden ze toch vasthouden aan een goedbetaalde job. Het lijkt er sterk op dat een minderheid van de arbeiders een meerderheid gijzelt en roekeloos omspringt met het stakingsrecht.

De vraag is: hebben de stakende arbeiders een punt? Het antwoord: misschien wel, want de werkdruk is toegenomen. Ford Genk heeft voor het tweede jaar op rij zijn jaarproductie opgeschroefd. Door het grote succes van de drie modellen die er worden geproduceerd, draait de fabriek vandaag op 109 procent van haar gebruikelijke productiecapaciteit. Per dag lopen in Genk 100 auto’s méér van de band dan voorzien, en in 2007 werden bijna 50.000 auto’s méér geproduceerd dan een jaar voordien. De productie in Genk is opgeschroefd middels technische investeringen, het aantal tijdelijke werknemers is verhoogd, maar de productielijn draait ook één seconde sneller dan voorheen. Dat kan pietluttig lijken, maar het zet best wel druk op het werken aan de lopende band. Bovendien zijn de gezamenlijke pauzes voor de arbeiders aan die lopende band afgebouwd. Vroeger werd de lijn meerdere keren per dag platgelegd om de arbeiders een korte pauze te gunnen, nu moeten ze op hun eentje hun koffie slurpen en hun boterhammetjes eten. Blijkbaar vond een handvol mensen dat daarmee de maat vol was, en heeft de staking bij Syncreon hun de weg getoond.

Jammer genoeg zit een tochtgat in de redenering. Zes van de tien Ford-arbeiders willen eigenlijk zo snel mogelijk weer aan het werk - zij weten ook wat radicale vakbondsacties in de Volkswagen-fabrieken in Vorst hebben aangericht. Bovendien hebben de vingerwijzingen van de Europese directie in Duitsland hun effect niet gemist. Zelfs de vakbonden blijven wat verweesd achter: ook zij zijn geen vragende partij voor een langere staking die door een minderheid gedicteerd wordt. Dat geeft niet echt een voedingsbodem voor een vruchtbare staking. Meer nog: het lijkt er eerder op dat de stakende arbeiders zichzelf in de voet schieten. En dat ze onderweg ook de toekomst van de fabriek en al hun collega’s in gevaar brengen.

Frank Demets, hoofdredacteur De Tijd

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud