Daar is het internet 2.0

Een beursgenoteerde groep die 1,65 miljard dollar betaalt voor een piepjong internetbedrijf dat nauwelijks inkomsten genereert en langs geen kanten rendabel is. Het klinkt als een episode uit de dotcom-hype van eind jaren negentig, maar dat is het niet.

(tijd) 1,65 miljard dollar is het bedrag dat het Amerikaanse Google, vooral bekend voor zijn internetzoek-systeem, veil heeft voor YouTube. Op de website van dit bedrijf komen dagelijks miljoenen bezoekers grasduinen in het video-aanbod dat meer dan 100 miljoen clipjes bevat. Gratis voor niets.

Vervalt de hightechmarkt in zijn oude gewoonten van pakweg tien jaar geleden? Of is er meer aan de hand?

Na de wilde jaren negentig, toen huizenhoge waarderingen werden gekleefd op bedrijfjes die nog niets bewezen hadden, was het bon ton om het internet af te doen als een hype. Wie een bedrijf wou oprichten en daarvoor middelen zocht, meed in zijn businessplan best termen als online, unieke bezoekers, hits, enzovoort.

Maar het internet is er nog steeds, en alles wijst erop dat het dit keer wél gaat lukken. Het internet 2.0 heeft dan ook sterkere troeven in huis dan zijn voorganger. Het legt veel meer dan vroeger de nadruk op interactiviteit en een actieve participatie van de gebruikers. Die zijn op community-netwerken als MySpace en YouTube geen passieve consumenten van de aangeboden content, maar sturen de content zelf aan. Hetzelfde geldt voor weblogs, een soort van internetdagboeken.

Bovendien is er voor spelers als YouTube wel degelijk een achterliggende economische realiteit. Wie maandelijks meer dan 20 miljoen bezoekers aantrekt en 's werelds grootste videodatabank op zijn servers heeft staan, is een gedroomd me-dium voor adverteerders. YouTube had zelf de knowhow noch de financiële middelen in huis om het potentieel daarvan te realiseren, Google wel.

Veruit de meeste analisten waren het er gisteren dan ook over eens dat Google geen kat in een zak koopt. Dat vonden ook de beleggers, die ondanks het hoge prijskaartje het aandeel niet afstraften.

Opmerkelijk is volgens nogal wat critici de huizenhoge marktwaarde van Google. De beurskapitalisatie van 132 miljard dollar ligt boven die van IBM (128 miljard dollar), Intel (120 miljard) en Hewlett-Packard (104 miljard). In de IT-sector worden enkel Microsoft en Cisco hoger gewaardeerd.

Maar dat betekent volgens analisten niet dat een tweede internetluchtbel zich aan het vormen is. Ook bedrijven als eBay en Amazon.com kijken aan tegen een erg hoge beurskapitalisatie. Indien hun potentieel na de eerste internetrevolutie correct had ingeschat geweest, waren ze wellicht destijds ook overgenomen tegen dezelfde waarderingsratio's dan nu YouTube.

Toch neemt Google een niet te onderschatten risico. Op YouTube staan veel videoclips waarop geen auteursrechten betaald worden. Nu de website een kapitaalkrachtige eigenaar als Google heeft, bestaat de kans dat de claims van artiesten en platenmaatschappijen zullen beginnen binnenstromen. Zowel Google als YouTube sloten daar onlangs akkoorden over met enkele grote muziekmaatschappijen, maar zullen dat snel op globale schaal moeten doen.

Luc VAN AELST

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud