Dag Humo

©mfn online editor import

De concentratie op de Vlaamse magazinemarkt moet twee bekommernissen trachten te ver­zoenen: de economische leefbaarheid van de ­bladen en hun redactionele onafhankelijkheid.

Met de verkoop door Sanoma België van Humo, Story en TeVe Blad aan De Persgroep, dat al de titels Dag Allemaal, TV Familie en Joepie bezit, vindt een belangrijke concentratie plaats op de Vlaamse magazinemarkt, in het bijzonder in de niche van de tv- en showbizzbladen. Meteen wordt links en rechts de vrees geuit dat die concentratie zal leiden tot een verschraling van het magazinelandschap in Vlaanderen. Maar dat is een conclusie die te haastig getrokken wordt. De concentratiebeweging geeft de magazines integendeel grotere overlevingskansen.

De tijdschriften hebben het moeilijk. Ze worden geconfronteerd met dalende advertentie-inkomsten en teruglopende lezersaantallen. Een gevolg van de economische crisis en van de veranderingen in de mediaconsumptie door de komst van nieuwe, digitale spelers. De Belgische magazines van Sanoma, een Finse mediagroep, stonden al een poos in te ­etalage. Maar er was weinig belangstelling voor vanuit het buitenland: een moeilijke business, een klein taalgebied. De overname door De Persgroep, dat concurrerende titels uitgeeft, is in die omstandigheden een logische stap, de consolidatie een ­economische noodzaak.

Door het samenbrengen van de magazines onder één dak kan worden bespaard op bijvoorbeeld de samenstelling van de tv-gids - de kern van de tv-bladen - en op ­ondersteunende diensten zoals advertentiewerving, abonnementenadministratie, informaticasystemen en drukkerijcontracten. De schaalvoordelen betekenen lagere kosten, waardoor de drempel voor de economische leefbaarheid van de magazines zakt.

Bestaat er dan geen gevaar dat titels zullen verdwijnen of worden samengevoegd? Toch wel. Vijf tv-bladen van dezelfde uitgever op een al bij al kleine markt is veel. Het is niet uit­gesloten dat er op termijn eentje sneuvelt. Maar een samenvoeging van bijvoorbeeld Humo met Dag Allemaal ligt niet voor de hand. Die bladen verschillen te sterk van elkaar.

Het is belangrijk dat er een voldoende grote verscheidenheid blijft, ook in de niche van de tv- en showbizzbladen. Die kunnen artiesten en tv-programma’s maken of kraken. Het is wenselijk dat een diversiteit aan stemmen en opinies blijft ­bestaan. Er moet een evenwicht worden gezocht tussen twee bekommernissen: economische leefbaarheid van de bladen en de redactionele onafhankelijkheid ervan.

De diversiteit van stemmen is overigens niet meteen in het gedrang, als een en ander in een breder perspectief wordt ­gezien. Door de technologische ontwikkelingen is de mediawereld de voorbije jaren veel ruimer en rijker geworden. Er zijn nieuwe kanalen ontstaan om nieuws en opinies te brengen, en nieuwe spelers die daar gebruik van maken: internetmagazines, blogs, sociale media. Voor een verschraling van het aanbod hoeft niet onmiddellijk te worden gevreesd. Het is precies die nieuwe vorm van concurrentie die de consolidatiebeweging in de traditionele gedrukte media onvermijdelijk maakt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud