De gevolgen van de fusie tussen elektroketens Selexion en Action Shop

BRUSSEL (tijd) - De winkelketens Selexion en Action Shop fuseren. Ze vormen samen de grootste Belgische winkelketen in consumentenelektronica, foto, informatietechnologie, telecom en huishoudapparaten. Het tweespan is goed voor 213 winkels en een omzet van 270 miljoen euro dit jaar. Selexion en Action Shop bestaan uit zelfstandige winkeliers die lid zijn van de respectieve aankoopcoöperatieven Tera en Action 25, die eveneens fuseren.

De samensmelting van de winkelketens en de aankooporganisaties werd gisteren in Brussel bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst met de pers en met leveranciers uit de consumentenelektronica, informatietechnologie (IT), telecom en huishoudelijke apparaten. Het nieuws sloeg bij de meesten in als een bom. Zo verrassend was het echter niet. De samengang van Selexion en Action Shop is een vrij natuurlijke alliantie. Beide zijn ketens van zelfstandige winkeliers die allen lid zijn van coöperatieve aankoopgroeperingen.

De kiem van de fusiegesprekken lag bij de coöperatieve Action 25, die bij de consument bekend is van zijn handelsnaam Action Shop. Action 25 werd opgericht in 1983 door Michel De Neve, die binnenkort aan het einde van zijn contract zou zitten. Een jaar geleden begon de raad van bestuur het beraad over hoe het na De Neve verder moet. Het was het idee van De Neve aansluiting te zoeken met een sterke partner. Dat had alles met de marktevolutie te maken.

'De fotografie bevond zich vroeger nagenoeg uitsluitend in onze sector', zegt De Neve. 'Met 9 procent van de fotowinkels van het land had Action 25 22 procent van de markt. Nu vindt men fotografie in heel wat andere distributiekanalen, tot en met de grootdistributie. Waar er vroeger 1.000 verkooppunten waren in de fotografie, hebben nu bijna 5.000 distributeurs fototoestellen in hun assortiment.'

Dezelfde trend doet zich ook in andere sectoren voor. Action 25 wou in het veranderende retaillandschap aansluiting zoeken met een partner. Het vond bij Tera/Selexion een natuurlijke bondgenoot.

Volgens Hans Carpels, de algemeen directeur van Selexion, sluiten de twee partijen perfect bij elkaar aan. De 87 winkels van Action Shop zijn gemiddeld 100 m2 groot en bevinden zich in de stadscentra. De 126 Selexion-winkels zijn gemiddeld zes keer groter en hebben een meer regionale verspreiding. Het zwaartepunt bij Action Shop ligt in beeldtechnologie (fotografie en videocamera's), terwijl Selexion sterk is in consumentenelektronica.

Het tweespan vormt de grootste retailer in de markt van beeldverwerking, consumentenelektronica en telecom en vestigt zich in de topdrie van grootste informatietechnologieverkopers.

De aankoopcoöperatieve Action 25 kocht vorig jaar voor 55,6 miljoen euro goederen in. Die aankopen waren in de winkels van Action Shop goed voor een detailomzet van 73,3 miljoen euro. Tera was goed voor een aankoopomzet van 121 miljoen euro.

De Selexion-keten haalde 183 miljoen euro winkelomzet. Samen waren ze vorig jaar goed voor een winkelomzet van 256 miljoen euro. Voor dit jaar rekent men op 270 miljoen euro. De concurrenten Krefel en Vanden Borre haalden in 2003 elk net geen 170 miljoen euro. Photo Hall, uit de Spector-groep, haalde in België bijna 100 miljoen euro.

De fusie wordt afgerond in maart 2005. De winkels blijven onder hun naam doorgaan. De 113 coöperanten van Tera en 54 leden van Action 25 gaan over naar Euronics, de nieuwe naam voor de gezamenlijke coöperatieve.

RDW

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud