De uitdaging om 5.000 jobs veilig te stellen

©mfn online editor import

Zijn onze regeringen bereid 5.000 jobs veilig te stellen door, zoals Volvo vraagt, structurele maatregelen te nemen om de loonkosten in onze industrie te drukken? 

Vlaams-minister president Kris Peeters, op bezoek in Göteborg om er de toekomst van de Volvo-fabriek in Gent te bepleiten, heeft huiswerk meegekregen. Volvo is bereid in België auto’s te blijven bouwen, maar dan moet ons land structurele economische hervormingen doorvoeren om de kosten in de industrie, in de eerste plaats de loonkosten, te doen dalen.

Peeters zal bij het aanhoren van die boodschap wel beleefd zijn blijven glimlachen en beloofd hebben de nodige inspanningen te doen. Maar wat Volvo hem vraagt, is niet min. Het ligt bovendien niet in de macht van de Vlaamse regering om iets te doen aan de belangrijkste kostenposten van industriële bedrijven in ons land: lonen en energie. Dat is het terrein van de federale regering. Maar dat is niet Volvo’s probleem.

De waarschuwing van de Zweedse autobouwer is niet mis te verstaan. Als België die in de wind slaat, zet het de toekomst van de Gentse fabriek met haar bijna 5.000 werknemers op de helling. Na de sluiting van Opel-Antwerpen en van Ford-Genk zouden onze beleidslui hun les toch geleerd moeten hebben.

Volvo is niet de eerste industriële klepper die wijst op het loonkostenprobleem van ons land. Maar de boodschap dringt blijkbaar moeilijk door. Onze bewindslui ontkennen dat de loonkosten een rol hebben gespeeld in de beslissing van Ford om zijn fabriek in Genk te sluiten en in die van Caterpillar om zwaar te herstructureren, waarbij duizenden jobs verloren gingen, terwijl dat overduidelijk wel het geval was.

In Zweden liggen de loonkosten ook hoog. Maar daarop speculeren en niets doen om de Gentse fabriek concurrerender te maken is gevaarlijk. Want de Zweedse autobouwer zal zijn enige fabriek in Zweden niet zo gauw sluiten. En Volvo-Gent is al een paar troeven kwijt: een uniek productieplatform en de spill-overeffecten van een sterke autocluster in Vlaanderen. Dan worden de loonkosten plots wel cruciaal.

Wat Volvo zegt, is niet nieuw. De Nationale Bank zegt het al langer, net als internationale instanties zoals de OESO, het IMF en de Europese Commissie. Maar hun vermanende vinger maakt geen indruk. Er zijn tot nu toe alleen maar enkele muizenstapjes gezet. Verandert dat, nu er 5.000 concrete jobs op het spel staan? 

Naar aanleiding van een investering van Google deze week verkondigde premier Elio Di Rupo trots dat België aantrekkelijk blijft voor internationale bedrijven. Maar voor de werkgelegenheid in ons land is het behoud van de Volvo-fabriek in Gent vele keren belangrijker dan de uitbreiding van het datacentrum van Google in Bergen. De uitdaging is duidelijk. Als de regering verzuimt daarnaar te handelen, laadt ze een zware verantwoordelijkheid op zich.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud