Diverser dan Opel

©-

De overlevingskansen van de Opel-fabriek in Antwerpen slinken met de dag. Zowel in het reddingsplan van de onderdelenproducent Magna als in dat van de investeringsmaatschappij RHJI wordt de sluiting van de Antwerpse fabriek gepland op het moment dat daar in maart 2010 de laatste Astra’s van de band rollen.

(tijd) - RHJI en Magna halen zo de trekker over van het pistool dat General Motors al tijden geleden op het hoofd van de Antwerpse fabriek had gezet. Nadat zware saneringen elkaar in hoog tempo hadden opgevolgd, kwam drie jaar geleden het verdict dat de nieuwe generatie van de Astra niet in Antwerpen zou worden gebouwd. Dat de fabriek openbleef, gold als uitstel van executie. De twee en wellicht zelfs drie toegezegde opvolgingsmodellen in de vorm van kleine terreinwagens komen er niet. Een halfjaar voor de productie ervan zou moeten beginnen, is er zelfs nog geen prototype.

De Antwerpse Opel-fabriek is een van de slachtoffers van een lang verbeide herstructurering in de auto-industrie. Zelfs in de goede jaren 2005, 2006 en 2007 kampte de sector met een structurele overcapaciteit van 20 procent. Daar komt nog eens bij dat de Duitse overheid de redding van Opel de afgelopen drie maanden gemonopoliseerd heeft. Met de verkiezingen van september in het vooruitzicht is de redding van Opel een politiek dossier geworden. Kandidaten die in hun overnameplannen de sluiting van Duitse fabrieken suggereerden, kwamen er snel achter dat ze kansloos waren.  RHJI en Magna hebben in hun laatste plannen het openhouden van alle vier de Duitse fabrieken beloofd.

De Vlaamse overheid heeft zich actief en volwassen opgesteld in het Opel-dossier. Ondanks een verkiezingscampagne werden geen loze beloften gedaan. Er stonden kredietgaranties klaar voor de overnemer van Opel die met een doortimmerd en levensvatbaar plan op de proppen kwam. Juist de eis voor een solide businessplan was de beste waarborg dat de miljoenen euro’s van de Vlaamse belastingbetaler niet in een bodemloze put zouden worden gestort. Juist dat levensvatbare plan vormde de beste garantie dat de kredieten na verloop van tijd met een aantrekkelijke rente zouden worden terugbetaald.

Het is onzin om met de nakende ondergang van Opel Antwerpen meteen een kruis te maken over de hele Belgische auto-industrie. Daarvoor is de auto-industrie in het algemeen en de assemblage in ons land in het bijzonder veel te divers. Terwijl de donkerste wolken zich boven Opel Antwerpen samenpakken, wordt in Vorst de laatste hand gelegd aan de verbouwingen van de Audi-fabriek. Met een investering van ruim 250 miljoen euro wordt de fabriek klaargestoomd voor de productie van de compacte stadsauto Audi A1. Het is nog geen drie jaar geleden dat Audi de productie van dat hypermoderne model aan de Brusselse fabriek toewees. Dat zou nooit zijn gebeurd als de omstandigheden voor autoassembleurs in België zo beroerd waren.

Bas KURSTJENS

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud